Det hevdes at søkemotoroptimalisering tar lang tid, og det er i mange tilfeller riktig. Men slettes ikke i alle. Jeg er opptatt av at mine klienter skal få raskest mulig “bang for the buck” som det så fint heter. Derfor leter jeg alltid etter raske forbedringer for dem.
Som alltid så er kompetanse viktig, men jeg er jo ikke fremmed for å dele av kunnskapen jeg har. Kanskje den kan hjelpe deg nå?
Her viser jeg steg for steg hvordan jeg gjorde en av mine egne sider (vil jo ikke vise med en klient-side) fra å ligge på plass 9 til å ligge plass 3 i Google på minutter.
Dette er slettes ikke vanskelig dersom man vet hvordan man gjør det, og her får du vite fremgangsmåten.
Her tok jeg en eksisterende side på Responspartner.no og gjorde to små korreksjoner på den. Først korrigerte jeg meta title, og deretter la inn en setning i brødteksten på siden. Det var alt. Deretter fikk jeg Google til å reindeksere den aktuelle siden på minutter.
Klikk bildet under for å komme til videoen:
Alt i alt tok dette meg under 10 minutter, og fra nå av regner jeg med at denne siden kan hente inn noen kunder innimellom som ønsker søkemotoroptimalisering for sin nettbutikk. Dette var altså siden der jeg gjorde de enkle endringene som gjør at siden rangerer bedre på “SEO ehandel”.
Den rangerte først på plass 3, nå på 4, og jeg forventer at den vil rangere bedre fremover. Det er i alle fall ofte erfaringen min ved disse type småforbedringer.
Den største jobben her er å finne hvilke fraser du faktisk kan få disse morsomme hoppene på, og ikke minst lønnsomme. Gode verktøy for å analysere konkurransesituasjonen, finne aktuelle søkefraser etc betyr mye.
Denne metoden fungerer best på nettsteder som er litt etablerte. Det vil si at Google har indeksert dem før, og at de gjerne rangerer på mange søkefraser men ikke alltid i toppen på alt.
Mvh Preben Olsen Sangvik, SEO konsulent
Store seriøse nettsider mistet over 90% av rangeringene i Google, nesten over natten. Mindre nettsteder så også store endringer. Men ikke mine nettsider. Hvordan gikk det med deg? Hvordan kan du søkemotoroptimalisere nettsiden din nå?
Det er ikke enkelt å selge søkeoptimalisering av nettsider, det hersker det stor enighet om, men hvorfor er det slik?
Den generelle oppfatningen av internett og viktigheten av rangering i søkemotorer er lav – dvs at de fleste firma som har en nettsidde er uvitende eller har lite kunnskap om estrategi.
Ringer du en campingplass og forteller at hvis du kan få bedriftens nettside til å rangere blant de 5 første artiklene på google såer det mange som sier, “ja men jeg er jo på google idag”, “nei kundene våre ringer hvis de vil ha overnatting”.
Det vi må gjøre er å øke kunnskapen om søkeoptimalsiering og hva en hjemmeside kan gjøre for salge og omsetningen til bedriftene.