Dette er en miniserie der jeg går igjennom de ulike funnene i det jeg regner som den største SEO analysen gjort i 2020. Brian Dean i Backlinko gjennomførte en SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har teamet gjort en del funn.
Du kan lese første del av min oppsummering av SEO analysen her.
Under følger punkt 5 til 8:
Det er en sammenheng mellom antall domener (nettadresser) man får linker inn fra og plassering i Google. Nå henger dette naturligvis sammen med at man gjerne får linker fra mange ulike nettsteder når man skal ha mange linker som konkludert over. Men det er også viktig å sørge for spredning.
Dette er det jeg kaller fundamentale linker, og som er ett av punktene vi går igjennom når vi jobber med nye SEO klienter i mitt SEO byrå. Det du kan gjøre for å få grei spredning er å starte kontoer i LinkedIn, Facebook Page, Twitter og andre web 2.0 steder og linke til ditt nettsted. Hvis du får linker fra flere bloggløsninger så er det også godt for deg. Jo flere linker du får fra forskjellige seriøse nettsteder, jo bedre.
De aller fleste Google resultatene har meta-titler som innholder søkefrasen de rangerer på.
Dette er ingen overraskelse, og samstemmer i stor grad med mine og andres tidligere og nåværende erfaringer. Riktig bruk av meta tittel er veldig viktig for rangering i Google.
Det som er et interessant funn, tatt datamengden i betraktning er at det ikke var stor forskjell på om det var delvis eller eksakt bruk av søkefraser om en side lå på 10. eller 1. plass. Altså var det lite eller ingen forskjell på om skrev “Billig mobiltelefon for ungdommer” eller “En billig løsning for mobiltelefon” når man ønsker å rangere på “billig mobiltelefon”.
Det er interessant, spesielt for meg som har eksperientert en del med delvis bruk av søkefraser. Gjerne også spredt søkefraser og søkeuttrykk over meta title, meta description og bruk av H1. Med gode resultater.
Hvis du gjør søkemotoroptimalisering for din nettbutikk så bør du også legge inn variasjoner eller modifikasjoner av dine søkeord i meta-title og meta-description. For eksempel bruk ordet “anbefalt” eller “pris” for å rangere bedre når folk søker for eksempel “produktnavn” + “anbefalt” eller tilsvarende søkefraser. Start først med å sjekke ut hvilke modifikasjoner folk bruker når de søker etter de produktene du tilbyr.
Dette er veldig interessant. Når det konkluderes med “korrelerer svakt” betyr det at det kan sees i sammenheng, og at det er sannsynliggjort at autoritet vil påvirke et nettsteds rangeringer på en mengde fraser innen temaet et nettsted er autoritet innen.
I udersøkelsen brukte de Ahrefs URL rating, som defineres slik:
Ahrefs URL Rating (UR) – en beregning som viser hvor sterk en tilbakekoblingsprofil for en mål-URL er på en skala fra 1 til 100. Generelt sett passerer hver side sin rangeringspoeng til alle sidene den lenker til.
Med andre ord måler den en sides (ikke nettstedets, men den enkelte sidens) autoritet. Det vil si “tyngden” av antall linker som kommer inn til denne siden.
Det er viktig å ha i mente at dette ikke er en verdi som settes av Google, men det er et annet selskap som forsøker å finne ut hvordan verden ser ut gjennom Googles briller.
Min konklusjon er at det er verdt å linke inn til enkeltsider, og det er en av grunnene til at jeg har drevet med det siden jeg startet med SEO for 16 år siden. Men det er kjekt å få det bekreftet gjennom en slik massiv undersøkelse.
Hensikten er å få Google til å forstå at din side er en “autoritet” innen det den handler om. Når Google oppfatter ditt nettsted som en “leder” innen det du skriver om, så vil Google oftere vise frem ditt nettsted også på fraser som ikke en gang er skrevet på nettstedet.
Gjennomsnittlig inneholder en topp 10 plassering i Google 1447 ord. Det bekrefter igjen at “content is king” også når det kommer til mengde. Man bør skrive relativt mye innhold til de sidene som man virkelig ønsker skal rangere høyt i Google.
Nå er det en sannhet med modifikasjoner som det heter. Jeg er sterk talsmann for at man må vurdere dette i fra søkeord til søkeord. Hvis de andre topp 10 resultatene på et spesifikt søkeord har maks 560 ord, så vil det være snodig at du må opp i 1447 ord for å kunne utkonkurrere dem.
Dermed vil jeg si at du ikke må henge deg opp i hva som er gjennomsnittlig for 11,8 millioner resultater som nå er sjekket, men analysere din reelle konkurranse og gjøre vurderinger ut fra det. Selv om gjennomsnittet av de 11,8 millionene sider er så høyt, kan det være at gjennomsnittet i din bransje er 760 ord. Da bør du legge deg nærmere det, og heller justere opp etterhvert.
Det er også verdt å legge merke til at nettsider med lengre innhold gjerne har et større utvalg av søkeord på nettside. Dermed er det blant annet flere entities for Google å bruke, og ofte mye bedre innhold. Dette vil også påvirke nettsidens synlighet.
Dette er noe jeg er spesialist i, så ønsker du hjelp med SEO for ditt nettsted eller nettbutikk så ta kontakt på 90192708 eller på mitt nettsted Responspartner.no.
Med vennlig hilsen Preben Sangvik
Nå i 2020 gjennomførte Backlinko en stor SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har Brian Dean og hans team gjort en del funn. Jeg har igjen sett på hva de har funnet, og trekt ut noen ting som jeg mener er veldig relevant til søkemotoroptimalisering i dagens Google-klima – og kanskje en og annen overraskelse?
Jeg er veldig interessert i SEO case-oppgaver og reelle tester, og det samme gjør analyser av disse. Nå helt i slutten av april 2020 kom den største analysen jeg har lest igjennom på en god stund, og her oppsummerer jeg de kanskje viktigste funnene. Dette har jeg først publisert på mitt firma-nettsted under tittelen SEO analyse og funn 2020, og her er første delen av den:
De vil kanskje hjelpe deg å se hvor du bør bruke mer av din tid og dine krefter når det gjelder søkemotoroptimalisering. For eksempel er det svært mange SEO byråer som hevder at du MÅ få ned lastetiden på hjemmesiden din, for da vil du rangere bedre i Google. Jeg er har vært langt mer moderat i mine meninger om dette de siste to årene, fordi jeg ikke har sett noen sammenheng mellom lastetid og rangering. Det bekreftes her.
Så les igjennom disse, og begynn å endre fokus der du ser at det trengs. Er du usikker kan du kontakte meg for en gratis SEO analyse. Se nederst i dette blogginnlegget.
Tips: Legg for øvrig merke til at korrelasjon er ikke nødvendig det samme som at punktet er årsaken til den gode rangeringen.
For eksempel så er det ikke sikkert at det er en gitt sides antall innkommende linker som gjør at den faktisk reagerer i toppen av Google. Det kan jo i det enkelte tilfeller være sidens unike innhold som gjør at den rangerer. Men sannsynligheten er jo stor at linkene har noe å si når man ser på det overveldende tallmaterialet som her er brukt.
Backlinko har benyttet en del ulike databaser og verktøy for å hente inn informasjon om de sidene som rangerer i toppen av Google. I og med at det er hentet inn data for 11,8 millioner oppføringer, så finnes det jo mye data å dra konklusjoner ut fra. Jeg har forsøkt å henvise til de ulike verktøyene som er brukt i de forskjellige punktene.
Under følger mitt utdrag av analysen, og med kommentarer og betraktninger. Det kan være godt å legge merke til at når det gjelder søkemotoroptimalisering og du lurer på om det eller det er viktig, så er svaret nesten alltid “Det kommer an på”.
For eksempel er antall linker inn til et nettsted er viktig! – Men om du spør om det er det viktigste for at nettopp ditt nettsted skal rangere bedre, så er svaret “Det kommer an på”. For du må alltid se ditt nettsted opp mot konkurransen i ditt marked. Du konkurrerer nemlig ikke med Google, men med alle andre nettsteder som rangerer på samme frase. Google er dommeren, og du trenger bare å gjøre det litt bedre enn beste konkurrent.
Ok, her er de fire første punktene:
Dataene viser at et nettsteds samlede link-autoritet (målt ved Ahrefs Domain Rating) korrelerer sterkt med høyere rangering.
Hva betyr dette? Det betyr at sterke linker inn til et nettsted påvirker rangeringer i veldig stor grad. Dette er ingen overraskelse for oss som har holdt på som SEO byrå i lengre tid. Gang på gang ser vi at linker er svært viktige, og det er også en av tre parametre som er bekreftet fra Google har stor påvirkning.
Med andre ord bør du sørge for at du får gode og sterke linker inn til ditt nettsted. (Trenger du hjelp med dette så kan du leie oss inn som ditt SEO byrå til å gjøre jobben for deg.)
Sider med mange tilbakekoblinger (linker) rangerer over sider som ikke har så mange tilbakekoblinger. Faktisk har nettstedet som ligger på 1-plassen i Google generelt 3,8 ganger flere linker enn plasseringer på plass 2-10.
Mange SEO rådgivere og såkalte eksperter hevder at linker har mistet mye “makt”, og at man i dag må satse på bare høy kvalitet på innholdet. Dette funnet viser noe annet, og viser det som jeg stadig hevder at det må være en balanse.
Ja, godt innhold har en tendens til å tiltrekke seg gode linker. Men godt innhold alene kan i mange tilfeller ikke konkurrere med middelmådig innhold med gode linker.
Dette bringer oss inn på neste punkt:
Måleinstrumentet her har vært Clearscope som er et verktøy for å måle innholdets kvalitet etc. Med andre ord liker Google innhold som fordyper seg i et tema. Med andre ord er det en god ting å skrive dypere om et tema, slik vi for eksempel holder på med på siden søkemotoroptimalisering.
Se derfor om du kan skrive slike sider med langt innhold for din nisje. Når du gjør det på rette måten kan du virkelig begynne å hente inn potensielle kunder fra Google.
Mange SEO-konsulenter kom med mye skremme-propaganda for noen år siden om at man ville miste alt av rangering dersom man ikke gjorde nettstedet raskere. Jeg var selv delvis skyldig i det, om dog i en veldig forsiktig utgave. Jeg sa at det var viktig med rask lastehastighet, og det var fordi Google sa at det var blitt et viktig punkt.
Men data viser nå at det ikke stemmer. Eller rettere sagt; det er ikke påvist noen sammenheng mellom topp 10 plassering i Google og det å ha et raskt nettsted.
Derimot vet vi at lang lastetid på en nettbutikk kan redusere salget, så det er ikke noen grunn til rope hurra for lang lastetid. Og ja, det er smart å holde nettstedet slankt og raskt. Spesielt for dem som sitter med en mobil utenfor 4G områder og surfer.
Konklusjonen så langt er at det å ha gode og kraftige linker inn til din hjemmeside eller nettbutikk er veldig viktig. I tillegg er det viktig å ha mange linker. Det er sagt lite om hvordan disse linkene skal utformes for å få best mulig effekt, og igjen er svaret mitt at “det kommer an på”. For det kommer an på hva dine konkurrenter i Googles søkeresultater gjør, og hva du gjør.
Videre er konklusjonen ikke overraskende at omfattende og godt innhold i mange tilfeller betyr mye for rangeringene. Det går på antall ord på siden, og også på ordlyden. For oss som jobber med dette til daglig er ingenting av dette veldig overraskende, men det kan kanskje være det for deg dersom du har hørt på en ekspert som forfekter det ene mye mer enn det andre?
Av punktene over er det punktet om lastehastighet som jeg er personlig mest glad for å få vite. Det har vært en mistanke lenge, da jeg har sett tendenser til at sider som ligger i toppen av Google ikke nødvendigvis er veldig raske. Men når man har så mye data som denne undersøkelsen har, og den bekrefter det, så er det ganske troverdig.
I neste del av sammendraget vil jeg vise til hvorfor fundament-linker er så viktig, og skrive litt mer om hva slags innhold og hvor langt det bør være for å optimalisere muligheten for å rangere bra.
Ønsker du hjelp med SEO løsning så kontakt meg gerne på preben@responspartner.no eller mobil 90192708.
Hva skjer når du tar kontakt?
Først tar vi en telefonsamtale der vi finner ut om vi passer godt for hverandre og at jeg virkelig kan hjelpe ditt firma å lykkes på nett. Det er ingen salgssamtale, men en samtale der vi finner ut om vi kunne tenke oss å jobbe sammen rett og slett.
Deretter, hvis vi finner ut at vi vil gå videre, så gjør jeg og mitt team analyser av ditt nettsted, din konkurranse og andre viktige vurderinger. Dette er en gratis SEO analyse for deg og ditt nettsted.
Når det er gjort vil vi ha et skjerm-møte på ca 1 time der jeg presenterer for deg det jeg har funnet ut, og du vil få et tilbud på at jeg og mitt team arbeider med deg. Målet er alltid å øke din lønnsomhet!
Fokuset er alltid på at du skal få økt business med å bruke oss, og vi jobber for at vi så raskt som mulig kan “jobbe gratis for deg”. Det vil si at salgsoverskuddet ditt skal øke så mye ved å bruke oss, at vi i prinsippet betaler for oss selv. Da blir det et vinn vinn samarbeid, og det er det som er målet.
Høres dette interessant ut så ta kontakt.
Mvh Preben Sangvik