Nettbutikk: Lærer du kundene dine å IKKE kjøpe? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Nettbutikk: Lærer du kundene dine å IKKE kjøpe?

Nettbutikk ikke kjøpeEr du klar over at du som markedsfører kan lære kundene dine å ikke kjøpe – utenom når du har virkelige gode tilbud (som du ikke tjener penger på)?

Vær forsiktig med hvordan du «trener» dine kunder…

Selv om rabattkoder og kampanjer kan gi en midlertidig topp i salget ditt, kan de over tid redusere din totale inntjening.

Stadige kampanjer ruinerer fortjenesten

Den første negative virkningen er at stadige kampanjer «kutter» din fortjeneste på de varene du selger til sterkt rabatterte priser.
Hvor mye mer må du selge dersom du gir 30% rabatt?
Dersom du selv betaler kr 100 for en vare, og du normalt selger den for kr 200 – betyr det at du normalt sett tjener kr 100.
Men dersom du gir 30% rabatt selger du varen for 140 kroner, og din fortjeneste er kun kr 40. Dvs at du kutter din fortjeneste med 60%!
Du må altså 2,5 ganger flere varer for å tjene det samme…

Lærer dine lojale kunder å kun kjøpe rabatt-produkter?

Den andre negative virkningen er at stadige rabatt-kampanjer lærer dine kunder å kun kjøpe når du har salg.  Klart du vil få et eller annet strøsalg, men din faste kundegruppe vil komme når du kjører rabatt.
Eksempel: En av klesbutikkene jeg kjøper klær i sender ut SMS med rabatter ca annenhver måned. Ca hver 4. måned er det halv pris på alt i butikken.
Hva gjør det med meg? – Jo, jeg liker ikke å bli «lurt» til å betale full pris – og kan gjerne vente 4 måneder for å betale halv pris. Ikke har jeg hastverk med å kjøpe nye klær, og ikke er jeg nødt til å ligge i front av moten.
Det er ikke uvanlig at dette skjer: Man venter med å kjøpe det man ønsker seg til neste rabattkode eller rabatt gies.
Over tid kan dette skape en negativ sirkel for din nettbutikk, der du blir avhengig av å kjøre stadige kampanjer med ditto lav avkastning bare for å ha cash flow.

Er kvaliteten på dine varer lav?

Den siste negative virkningen er det faktum at de fleste av oss samstiller pris og kvalitet. Ikke nødvendigvis i rasjonell tankegang, men i følelser. Og det er følelsene som trigger salget…
Ved å stadig selge dine produkter til lav pris (uten å gi en virkelig god og troverdig grunn) vil stadig flere tenke at det er lav kvalitet, og du vil senke verdien til ditt merkevare.

Betyr det at all forretningsidé rundt rabatter er dårlig?

Nei, dét er helt avhengig av din generelle strategi:
Dersom din nettbutikk SKAL være billigst i markedet (prisleder strategi) så kan rabattkoder og rabatter være en viktig del av din strategi. (Men ikke ha rabattkodefeltet synlig i “kassa”)

Det er flere eksempler på norske nettbutikker som går økonomisk bra, der rabatter og lav pris er en viktig strategi.

Rabattkoder kan også være et viktig markedsføringsverktøy, der f.eks lag og foreninger får en rabattkode. Fortjenesten per salg går ned, men volumet kan gå tilsvarende opp.
Vær imidlertidig forsiktig med å gi mye rabatter uten å ha en klar plan, og uten å være bevisst på bivirkningene du kan få.

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.