Monty Python suksess med YouTube markedsføring

Noen av oss elsker dem. Andre ser ikke poenget. Men selv har de tatt poenget med underholdende markedsføring i YouTube. Salget gikk opp med 23000% !

 

 

I november i fjor gjorde Monty Python noe jeg var veldig spent på: De begynte å gi bort sine videoer i høy YouTube kvalitet… – Vi sier jo her på Estrategi at man veldig ofte bør gi bort noe gratis til kundene sine. Ja, ikke bare til kundene, men like mye til de potensielle kundene. Så hva skjedde?

For Monty Python var YouTube en utfordring: Videoene deres ble lagt ut på nettet og synlig for alle. De lagde ikke lenger noe nytt, og de trengte å få solgt det de hadde laget. Katastrofen var et faktum…

..nesten.  For de «tok tyren ved hornet» og valgte å bruke oppmerksomheten for hva den var verdt: I stedet for å klage på alle «idioter» som bryter opphavsretten, så valgte de å dele fritt: Med oppfordring om å kjøpe videoene du blir glad i.

Som de selv skrev:

But we want something in return.

None of your driveling,
mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our
movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped
off all these years
.

Og det fungerte:

{josquote}De har økt salget med 23000 % – Altså tjener de rundt regnet 230 ganger mer nå.{/josquote}

 

For dem av oss som stadig kikker på YouTube-markedsføring er dette spennende og ytterst interessant. Jeg har gjort noen tester, og mer blir det når vi kommer oss inn i de nye kontorene her. Men inntil da stå dette som en sterk motivasjon til å utforske mulighetene mer.

Ønsker du å se litt Monty Python kan du gjøre det her med god samvittighet .

 

Har du erfaring eller tanker om youTube-markedsføring? Kommenter og diskuter under 🙂

 

Mvh

Preben

 

Kilder: DB.no og YouTube

 

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.