Lag en privacy statement – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Lag en privacy statement

"Privacy statement" heter det på engelsk, garantien fra deg til dine besøkende om at du ikke skal misbruke de opplysningene de gir deg. Hvordan bør den se ut?

Tekst: Eirik Lund

Vi ønsker alle å vite mest mulig om våre besøkende. Men hva vil våre besøkende gi oss av innformasjon? Og hvordan skal vi få de opplysningene vi ønsker? Spørsmålet er jo til sist hvorvidt dine besøkende stoler på deg. Det gjør de jo ikke i utgangspunktet – i så fall hadde ikke du behøvd å ha noen erklæring. Så det er din oppgave å overbevise dem.

Enkelte amerikanske nettsteder kan fortelle at det er privacy policy sidene som har flest treff, nest etter start siden – det forteller litt.

En undersøkelse gjennomført blant amerikanske nettbrukere viste at 77% ønsket en kort og enkel erklæring. Mange nettsteder faller i den fellen at man forfatter en lang og detaljert liste over hva de ikke har tenkt å gjøre med adressen. Dette skaper ikke tillit, tvert imot mistillit. Hvorfor? Fordi dine besøkende vil tro at det du ikke eksplisitt garanterer mot, komer du ti å gjøre, og med den rette fantasien blir ikke det lite. Resultatet er at de forsvinner fra nettestedet ditt uten å legge igjen så mye som en liten alfakrøll.

Faktumet er at det de trenger å vite er at informasjonen som blir gitt forblir mellom deg og dem, hvorfor du ønsker dataene du spør etter og hva du skal bruke dem til. Verre er det ikke.

admin