Kjøp ledig no domene før det er for sent
Kjøp de domenene som likner ditt og er ledige, før det er for sent. Dette er spesielt viktig når du bygger ditt merkevare. I vår lille test ser vi at ca 30% av de besøkende taster feil nettadresse, og det er for mange besøkende å kaste bort – ikke sant?
Det å tjene penger på Internett beskrives enkelt i 2 punkter: å få besøkende, og å få de besøkende til å legge igjen penger hos deg. Når vi vet dette er det underlig at mange velger å se bort fra tastefeil og menneskelig tankesett.
Eksempelvis heter dette nettmagasinet og tjenestene "estrategi.no", men det er jo sannsynlig at noen putter inn en bindestrek og skriver "e-strategi.no" – ikke sant?
La oss si at din nettside var "domeneeksperten.no". Uten at vi har testet det, vil jeg anta at mange ville forsøkt å stave dette slik: "domene-eksperten.no" eller "domenexperten.no". I så tilfelle ville det vært enkelt for en konkurrent å registrere de to siste variantene av domenet, og bygge noen nettsider som promoterer deres tjenester. Så vidt meg bekjent ikke ulovlig, så lenge man driver i samme gate.
Hvis domenene var ledige, og her er vi ved kjernen. Et domene koster rundt hundrelappen i dag. Kr 100,- + mva på Domeneshop, og vel hakket rimeligere på Uniweb. Det er så billig at det ikke skulle være noen grunn for å la være å registrere domenealternativene.
Praktisk case:
Først i fjor (2006) oppdaget jeg at vi ikke hadde registrert e-strategi.no, og det ble gjort kjapt. En enkel www-videresending til estrategi.no ble ordnet, og dette er hva jeg kan si med sikkerhet:
Etter hvert som flere og flere nye brukere komer til er det flere og flere som taster "e-strategi.no" når de skal tilbake til estrategi.no for å lese mer.
Hvor mange? – Over 30% av våre besøkende som refereres fra andre nettsider kommer fra e-strategi.no ! Det er nesten 1/3-del, og må ansees som svært mange.
Hvor mange er det som skriver ditt domene feil?
Hvis ingen har registrert domenet som skrives vil den enkelte besøkende nok prøve med en variant av domenet, og forhåpentligvis komme til deg. Men hva hvis din konkurrent har sett muligheten for å få noen "gratis" besøkende?
Oppfordringen gies:
Sjekk ut hvordan folk skriver ditt domene når du bare sier det muntlig til dem: Få dem til å skrive domenenavnet ditt ned på en lapp. Slik vil du se om "ukjente" ville skrevet det annerledes.
Sjekk så om domenet er ledig, og registrer det. Videresend domenet til ditt hoveddomene (behøver ikke webhotell eller webside på det nye domenet), og ha statistikk som forteller deg hva resultatet er etter ett år. Da kan du jo vurdere om hundrelappen var penger kastet ut av vinduet eller om den var en god investering…
Med ønske om ditt beste
Preben