Hvorfor er søkemotoroptimalisering verdt så mye?
Som leser på Estrategi vet du at synlighet i Google er viktig for moderne bedrifter, men hva er det verdt?
Du vet SEO er viktig, og du vil kjøpe SEO fra en leverandør. Kvalitet betyr mye, men for enkelte også kostnaden. Så hvordan kan du fastsette en verdi for tjenesten som blir utført for deg, så du vet det er en smart investering?
Slik kan du sette VERDI på søkemotoroptimalisering
Verdivurderingen er helt avhengig av :
- din bransje
- din generiske strategi
- ditt nåværende salg på hjemmesiden
- din inntjening per gjennomsnittssalg.
I tillegg betyr konkurransen i markedet ditt mye. Jo høyere konkurranse, jo mer er søkemotoroptimaliseringen verdt.
tilsier hvor sterk konkurransen er, hvor internett-bevisst din målgruppe er og ikke minst dine konkurrenter.
tilsier om du skal være prisleder (lave marginer på salg), best på service (bruke web 2.0?) eller en kombinasjon som er er unik for ditt marked. Uansett: Det påvirker din inntjening per salg.
sier hvor selgende din hjemmeside (jeg tenker kun på salg/ leads som kommer fra din hjemmeside). Din konverteringsrate (salg/ leads per 100 besøk) tilsier hvor effektiv din hjemmeside er til å selge. Jo høyere, jo bedre.
betyr veldig mye! Det påvirker total inntjening per måned, og hvor mye (i prosent) man må øke antall besøkende på din hjemmeside for å gjøre SEO til en god investering for deg.
Med de “tallene” i bakhodet kan vi se på noen eksempler:
SEO for et firma som har 2% konverteringsrate generelt, og en gjennomsnittsfortjeneste på 1000,- per salg.
Normalt er konverteringen på besøkende fra Google høyere (normalt sett er den det) som en konsekvens av at Google leverer bedre kvalifisert trafikk. Jeg regner i dette eksemplet med 3% konverteringsrate. La oss si at et gjennomsnittssalg/ leads gir deg 1000,- i fortjeneste. Samt at Google vil fremover sende 1000 nye unike ekstra besøkende hver måned (ca 30 ekstra per dag) pga SEO.
Da vil salg fra SEO generere ekstra fortjeneste på 30000,- / måned
(1000*0,03)*1000=30000,-
Med andre ord vil SEO for dette firmaet være verdt 30000,- / mnd, og all månedlig SEO kostnad opp til 30000,- vil gi gevist
Jeg tar et eksempel til:
SEO for et firma som har 1% konverteringsrate generelt, og en gjennomsnittsfortjeneste på 300,- per salg.
Igjen regner jeg med en høyere konverteringsrate fra Google-besøkende. Regner med 1,5% konverteringsrate. Gjennomsnittssalget gir 300,- i fortjeneste. Google sender deg kun 500 nye unike ekstra besøkende hver måned (ca 15 ekstra per dag).
Da vil salg fra SEO generere ekstra fortjeneste på 4500,- / måned
(1000*0,015)*300=4500,-
Med andre ord vil SEO for dette firmaet være verdt 4500,- / mnd, og all månedlig SEO kostnad opp til 4500,- vil gi gevist
Dette er to eksempler der SEO gir helt klare gevinster, i 2 forskjellige bransjer med helt forskjellige forutsetninger.
Dette er dermed ganske forsiktige tall.
Er det slik i realiteten?
Jeg har jobbet med kunder der søkemotoroptimaliseringen har vært verdt langt mer. – Også kunder der SEO alene står for nesten 100% av inntekten, i et marked der AdWords-kostnadene har skutt i været og det knapt lønner seg. Der er fremdeles en søkemotoroptimalisert nettside et godt og lønnsomt salgsverktøy.
Senior SEO rådgiver