Hvordan sende ut et epost-nyhetsbrev – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan sende ut et epost-nyhetsbrev

Her er artikkel 3 i serien – om hva slags løsning du trenger for å sende ut ditt epost-nyhetsbrev til dine abonnenter, prospekter og kunder.

 

For å administrere databasen med abonnenter og få sendt ut
nyhetsbrevet som epost til alle mottakerne, må en teknisk løsning være
på plass. Du må ha et program som består av en database med alle
abonnentene og en epost-utsendelsesfunksjon.

Du har i teorien tre muligheter (men vi anbefaler kun én av dem).

1 – Offline programvare på din egen PC

Her
logger du deg på internett kun når nyhetsbrevet skal sendes ut til alle
mottakerne, samt en eller flere ganger i forkant for å hente
avmeldings-epost fra personer som ønsker å avslutte abonnementet. Dette
er den rimeligste varianten.

2 – Online programvare på din egen webserver

Dette
er et program som kjører på en webserver som alltid er koblet opp til
internett. Ditt firma drifter serveren og programmet selv in-house.
Slik programvare er ofte kostbar, og lønner seg derfor best for selskap
som utgir mange epost-nyhetsbrev med et høyt antall abonnenter.

3 – Driftet løsning hos en ISP

Samme
som ovenfor, men i stedet for at du selv kjøper og drifter programvaren
og utstyret, har du overlatt jobben til en internet service provider.
Du betaler da en fast eller variabel pris i måneden for tjenesten, og
kan konsentrere deg fullt ut om å produsere innholdet og skaffe
abonnenter.

 

Ulempen med de to første er at effektiviteten
er ganske dårlig. Mange av epostene som sendes ut stoppes av spamfiltre
på veien og når ikke frem til mottakeren (engelsk: low deliverability).
Metode 1 er særdeles dårlig. Metode 2 går an, men da må du satse på å
bruke mye tid på å kontakte epost-løsninger som Hotmail, Yahoo, Gmail,
Telenor, Tele2 og mange andre firmaer hvor dine abonnenter har sin
epostadresse, og be dem slippe dine epost igjennom.

Det krever mye tid å sette seg inn i fremgangsmåten (kalt ‘whitelisting’) og sørge for at du alltid er godkjent.

Den
desidert beste løsning i dag, pga. de sterke antispam-tiltak,er derfor
nummer 3: å drifte epost-nyhetsbrevet ditt hos en seriøs
epostnyhetsbrev-tilbyder.

 

Norsk løsning

Den leverandøren på det norske marked som sannsynligvis (i min hukommelse i hvert fall) har holdt på lengst er Dmail.no.

Hvis tryggheten ved en norsk leverandør er viktig for deg, så kontakt Dmail for mer informasjon og en demonstrasjon. Dmail er absolutt en bra løsning hvis alt du ønsker er kringkasting av epost (samme epost sendes ut samtidig til mottakerne).

Ulempen
med Dmail, og (per desember 2008) samtlige norske
epostnyhetsbrev-løsninger, er mangel på sekvensbasert (intervall-basert)
utsendelse. Les mer om dette nederst i vår nettbutikk test.

(Dmail
skryter av å ha vært på markedet i Norge siden 1998, men de har på 10
år fortsatt ikke klart å få sekvensbaserte utsendelser på plass.
Utrolig.)

Sekvensbasert utsendelse vil si epost som er ferdigskrevet på forhånd og som sendes ut i
sekvens (i intervaller) til mottakerne. F.eks. ved påmelding mottar nyhetsbrev-abonnenten epost nummer 1, dagen
etterpå mottar han epost nummer 2 med et oppfølgingsbudskap, to dager
etter det får man epost 3 med f.eks. en link til en gratis video, en uke etterpå epost 4, og så videre.

Alt er skrevet ferdig på forhånd, så man får gitt mottakerne viktig innhold i en fornuftig og gjennomtenkt rekkefølge som er ens for alle mottakerne uansett når de melder seg på.

På engelsk kalles dette for autoresponder funksjonalitet, og er en
selvfølge hos alle engelske epostnyhetsbrev løsninger.

Engelsk løsning

Så hvis
du ønsker å sende ut både ferdigskrevne sekvensbaserte epost samt
kringkasting av samme epost samtidig til abonnentene, og du ikke har
noe imot å bruke en engelsk løsning, så har vi to anbefalinger for deg:

Aweber.com og iContact.com

Førstnevnte er rimeligst og størst. Sistnevnte dyrere men har lagt bedre statistikk (f.eks. se nøyaktig hvilke abonnenter som har klikket en link i en epost, og sende ut ny epost bare til dem).

Jeg bruker begge løsninger og kan anbefale dem varmt (bruker Aweber for Estrategi, og iContact for en rekke andre nettsteder jeg har). Nina Furu i Nettredaktor.no bruker også iContact, så det skulle jo borge for kvalitet.

Lykke til!

– Reimar

Reimar