Hvordan bruke forum til markedsføring? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan bruke forum til markedsføring?

Preben om markedsføring i forumDu finner nesten alltid et forum på nett der din målgruppe samles, så hvordan kan du best markedsføre dine produkter og tjenester der?

Dersom du er dyktig, kan du få veldig mange kunder fra forumet – uten å spamme eller å bli uønsket av forumets eier. Her er 4 tips:

Målet ditt er altså å få betalende kunder fra et forum som samler din målgruppe. Her er noen tenkte muligheter:

  • Du selger akvarietilbehør, og kan være aktiv på et forum for akvarium
  • Du selger bedriftsrådgivning og kan være aktiv på et forum for bedriftseiere
  • Du selger bildeler og er aktiv på et bilforum
  • Du selger webdesign og er aktiv på f.eks estrategi.no/forum

Ja, da regner jeg med at du har tatt poenget?

Her er 4 tips til hvordan du kan selge mer via forum, og være ønsket av forumeieren:

Bidra positivt i forumet

Ingen forumeiere liker spam-poster som “Kjøp akvariedeler hos meg. Best pris i Norge!” Du vil bare oppnå å bli sperret ute, og dermed ingen salg.

Derimot liker forumeiere mennesker som er personlige, ekte, – og som bidrar med god hjelp til de øvrige medlemmene.

Bruk derfor tid på å hjelpe i starten, og selge lite. Bygg opp et godt (og sant) image om at du er hjelpsom, kunnskapsrik og flink. La det gjerne skinne igjennom at du jobber med dette til vanlig, slik at de som eventuelt kunne tenke seg mer hjelp – eller priser på varer – tar kontakt med deg via PM (foruminternt meldingssystem)

Jo flinkere du er til å bidra positivt i forumet, jo mer frihet vil de fleste forumeiere gi deg til å markedsføre deg selv.

Markedsfør deg selv indirekte

Som nevnt: La det skinne igjennom at du er profesjonell og jobber med “dette” til vanlig. Av erfaring vet jeg at jeg heller kjøper en vare eller produkt av en jeg stoler på, enn av en hvilken som helst annen. Så sørg for at medlemmene på forumet stoler på deg først.

Deretter kan du begynne å henvise til dine nettsider der det er relevant. F.eks at du skriver et svar om hvilke akvariepumpe du anbefaler til et gitt bruk, og linker til produktet i din nettbutikk. Dette er stort sett ok, med unntak av de gangene forumet drives av en konkurrerende nettbutikk…

Bruk signaturen til å markedsføre deg

I de fleste forum kan du velge en avatar (bilde), evt en tittel – og som oftest lage en signatur som vil være synlig under hver eneste post du skriver. Bruk signaturen din bevisst.

Skriv en signatur slik at det tydelig kommer frem hva du driver med og er flinkest med, samt hva du tibyr av varer eller tjenester. Link også til din hjemmeside/ nettbutikk.

Husk å bruke ord som du vet fanger oppmerksomheten til din målgruppe. Noen er opptatt av kvalitet, andre av lav pris.

PS: Dersom du bruker en statistikkløsning der du kan spore URLs – legg inn sporing i linkene dine.

Vær aktiv i forumet!

Husk at hver eneste gang du skriver en forumpost, så “reklamerer” du for deg selv med din signatur. I tillegg bygger du troverdighet og tillit. Det aller viktigste er derfor at du er aktiv.

Tenk på den tiden du bruker i forumet som reklamekostnad: Tiden du bruker er direkte relatert til effekten av din markedsføring.

PS: Ikke skriv ange “tomme poster”, som f.eks “Knallgod ide”, “Det er sant” osv. Bruk flere ord, og husk tips nr 1: Bidra positivt i forumet!

 

Konklusjon: Det her er 4 tips til hvordan du kan bruke forum til å markedsføre deg selv ved å bygge “ekspertstatus” i andres øyne. I tillegg til mange “reklameplakater” i et forum som høyst sannsynlig kommer til å leve lenge.

Jeg vet om mange som tjener mesteparten av sine penger ved å være aktiv i et par forum, og det er jo en behagelig måte å hente kunder på. I tillegg til at du får vite mer om din kundegruppes egentlig ebehov, og kanskje kan utvide businissen ennå mer.

 

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.