Hvilken pixel-bredde er riktig å bruke på din hjemmeside? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvilken pixel-bredde er riktig å bruke på din hjemmeside?

Ok, du jobber med et nytt design til hjemmesiden din. Hvor bredt bør designet være?

Dette er jo en smakssak, og noen simpelthen elsker design som tilpasser seg sidebredden. Det gjør ikke jeg, fordi jeg føler jeg mister muligheten til å presentere nettsiden akkurat slik jeg vil.

Dermed må bredden låses til en gitt bredde, angitt i pixler.

Hvilken pixel-bredde er den optimale?

 

Noen sverger til 980 px. Andre til 1200 px. Noen til og med til 700 px.

Så hva er rett?

Svaret er ikke likt for alle. Det er avhengig av hvilke maskiner (iPad, PC etc) dine lesere bruker, fordi det påvirker hvilken oppløsning dem har på skjermen sin.

Det er dumt å måtte sidescrolle for å lese din nettside, så da må du sørge for at bredden på din nettside er mindre enn skjermoppløsningen… Du ønsker å presentere HELE nettbutikken eller HELE nettsiden.

Her er noen ferske tall fra 3 helt ulike nettsteder.

 

 

 

I alle 3 tilfellene er minste alternative skjermoppløsning 1024 px bredde, og den står for ca 5% av de besøkende.

Dermed er min konklusjon: 
Dersom jeg ønsker å kommunisere best med de aller fleste besøkende, og ikke la dem se sidescrollen, så bør min nettside være smalere enn 1024 px. I praksis har jeg derfor ofte anbefalt 980 px, for selv om skjermoppløsningen er 1024px – så er ikke visningsområdet i nettleseren så bredt.

Derfor er det nye designet på estrategi.no ikke mer enn 1000px bredt.

Hva mener du?

Burde jeg anbefale mer eller mindre oppløsning?

(logg inn for å kommentere)

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.