Hvem bør bruke personalisering – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvem bør bruke personalisering

Teknologi eksisterer i dag for å tilby dine brukere og kunder personaliserte websider – innhold tilpasset den enkeltes behov. Men dette er ikke for alle. Hvem bør vurdere å ta det i bruk?

Tekst: Reimar Vetne

Trenger nettstedet vårt personalisering, spør mange seg. Teknologien finnes i hvert fall. Softwareleverandører som Macromedia, BroadVision, Netperceptions og Coravue tilbyr ulike løsninger og applikasjoner.

Men slik teknologi koster penger, mange penger. Her er noen faktorer som indikerer om du vil ha større eller mindre nytte av slike løsninger.

Produktmangfoldet

Jo flere produkter du tilbyr, jo større vil fordelene ved personalisering være til å hjelpe brukerne å velge de riktige produktene. Femti produkter er f.eks. i snaueste laget for en personaliseringsmotor å segmentere og jobbe med. Sidene kundene får opp vil ikke variere så mye som hos en bedrift med 10.000 produkter.

Kundemangfold

Hvis du selger til en homogen kundemasse, er fordelene ved en personaliseringsløsning mindre enn hvis du har mange ulike kundegrupper. Jo mer forskjellige kundene er, jo større er behovet og fordelene for personalisering. Selger du penner bare til forbrukere, har du mindre gavn av å kunne presentere et mangfold av beskrivelser som hvis du også selger til bedrifter (f.eks. firmagaver) og idrettslag (som skal selge dem til inntekt for håndballjentene sine). Størrelsen på kundene er også viktig. Store kunder som kjøper mye og hyppig kan ha et annet informasjonsbehov enn små kunder som kjøper lite og sjeldent.

Ulike kjøpsbehov

Kunder kan ha forskjellige bakenforliggende behov eller motiver for å vurdere å kjøpe et produkt. Dermed vil internettsider som presenterer ulike salgsargumenter tilpasset kunden være mer effektive enn sider som gir det samme generiske budskapet til alle. Det er f.eks. alment anerkjent at gjennomsnittsmannen legger mer vekt på følelser (egne og sine venners) når han gjør et bilkjøp enn gjennomsnittskvinnen, som legger mer vekt på rasjonelle kriterier, og de har ditto forskjellig informasjonsbehov når de vurderer kjøpet.

admin