Hva kan du lære om salg og markedsføring på Internett fra Lidl – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hva kan du lære om salg og markedsføring på Internett fra Lidl

Ja, du kan faktisk lære noe av den tyske matbutikk-kjeden
som skulle etablere seg i Norge. Jeg sa til mine venner og kollegaer at jeg var
forundret hvis Lidl klarte å få suksess. Som internett-strategist så jeg flere
tydelige "feil"…

Du må gi din kunde en enkel handel, en hyggelig
tilbakemelding
og en god opplevelse.

 

Hva var det Lidl bommet på , etter mitt syn?

 

Gjør handelen enkel for din kunde! Slutt å tro at du
kan oppføre deg akkurat som du vil, selv om du måtte være "den største" i din
bransje. Hvis din kundegruppe opplever det vanskelig å handle hos deg, så vil
de forsvinne når din konkurrent gjør det enklere for dem.

 

Lidl kom som en frisk og utfordrende "kjempe"
fra Tyskland med mange millioner kroner og en historisk suksess i ryggen. De
satset friskt med mange helt like butikker – og begynte massiv markedsføring.
Til tross for dette klarte de det ikke. De har nå gitt opp, og solgt seg ut av
Norge… Hva gikk feil?

 

Gjør kjøpsprosessen enkel!

Lidl snudde selve kjøpsprosessen på hodet.
Vanligvis kan nordmenn legge varene på skranken, deretter betale og til slutt
pakke med seg varene i ro og fred. På Lidl kunne man ikke det.

Lidl ville at du som kunde skulle legge varene på skranken, deretter
pakke varene fortløpende og til slutt betale. I utgangspunktet en liten
omorganisering som skulle gjøre handelen mer effektiv. – Men i stedet var det
flere kunder som ikke kom tilbake…

Hvorfor er denne detaljen så viktig? – Vi er "vanedyr".
Stort sett har vi en vant måte å handle på. Hvis din kunde er vant til en gitt
kjøpsprosess, ikke snu opp ned på den uten grundig overveielse.

 

La nettbutikken være intuitiv og enkel å handle i.
Ikke snu opp ned på kjent handlemåte fordi det er "kult", "designriktig" osv. La
det for all del være enkelt for kunden å gjennomføre handelen.

 

Har ikke alle det slik?

Nei, jeg har som strategisk rådgiver vært borti
handlekurvsystemer som er helt horribel. Forleden dag "avslørte" vi en
nettbutikk som har dobbelt opt-in FØR handelen er sikret. Målgruppen var ikke
nødvendigvis teknisk kyndig heller. (Dobbelt opt-in fungerer slik at
nettbutikken sender en epost til deg der du må trykke på en link for å få lov
til å handle. Utrolig tungvindt og bortkastet funksjon.)

Jeg kan garantere at de har mistet mange salg på grunn av en
tungvindt handelsløsning. Hadde "alle" gjort det hadde det vært "greit". Men
når man er den enste som gjør det, ja da går kundene til andre i stedet…

 

Ikke bli en Lidl som skal gjøre ting på sin måte og ikke er
villig til å sjekke "handelskulturen". {josquote}Hvis du vil gjøre noe annerledes,
sørg i det minste for at du har testet den nye løsningen på et utvalg
testpersoner
{/josquote} – så du vet at det vil fungere.
 

Jeg sier ikke her at dette var den eneste tingen Lidl kunne
gjort annerledes, til det er saken for komplisert.

 

Jeg liker løsningen på Rimi, Rema, Kiwi, Bunnpris, Joker,
Ica, Ica nær og alle de andre. Hvorfor skal da jeg som kunde tilpasse meg én
butikk? – Jeg gjør det ikke, og jeg vet at mange jeg kjenner ikke gjør det.

 

Uansett hva du gjør, gjør det enkelt for dine kunder å
kjøpe det du selger
. Uavhengig om det er produkter eller tjenester. 

 

Mvh

Preben O. Sangvik

 

{mos_fb_discuss:11}

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.