Hva er WEB 2.0? – og hvordan bruke det i markedsføring?
Web 2.0 er et begrep som brukes mer og mer, og som sier en del om interaktivitet på nettet. Men hva betyr det egentlig?
Kort fortalt: Web 2.0 er et generelt begrep som brukes om nettsider som responderer på leserens “input” og aktiviteten til vedkommende. Et eksempel er en blogg (weB-LOGG), en MySpace profil, en Facebook profil eller tilsvarende uttrykk skapt av en bruker.
I alle tilfellene nevnt over kan som regel leseren bidra på nettsiden, med eksempelvis en kommentar, opprette en profil, være med i en “live chat” eller et utall andre uttrykksmuligheter.
Utvalget og variantene av såkalte web 2.0 sider har økt sterkt i de siste årene, og nå i det siste året virker det som om det har eksplodert. De av oss som ikke har fått med seg Facebook, MySpace og andre slike store web 2.0 sider har noe å sette seg inn i. De fleste av oss tenker på slike nettløsninger som kun brukbare til privatformål. Noen bedrifter forbyr sine ansatte å bruke arbeidstiden sin med å “pusle” på slike nettsider, og sikkert med god fornuft. Dog kan du være klar over at web 2.0 sider kan være brukbare til mer…
Hvordan kan du bruke web 2.0 sider til å øke din business?
De fleste web 2.0 sider er ulike i form og farge, men det er én ting de har til felles: De samler mennesker med felles interesser, oftest uavhengig av bosted og andre demografiske variabler. En annen styrke er at mennesker blir tiltrukket av nettsteder der de kan uttrykke sin mening, enten anonymt eller i full offentlighet.
Styrken til “rene” web 2.0 sider er at de svært ofte genererer en enorm trafikk samtidig som trafikken ofte grupperes rundt interesser. (Med ordet trafikk menes her et høyt antall besøkende per tidsenhet.)
Avhengig av hva de ulike nettsidene tilbyr deg å gjøre, kan du hente ut nyttig (profitt økende) informasjon fra trafikken, – eller faktisk bruke din plass på nettstedet til å selge enten indirekte eller direkte til den besøkende.
Her er noen eksempler:
- Blogg for å få kunder
Start din egen blogg, og skriv om det som interesserer deg. Er hensikten å skape trafikk til din nettside (salgsside), anbefaler jeg deg å skrive om problemet som ditt produkt løser. Eventuelt kan du skrive om et interesseområde som du vet at dine kunder er interessert i. Ved å sende et “ping” (i mangel av et bedre norsk ord i farten) kan du underrette andre blogger og samlesider om at du har skrevet et nytt innlegg, og ofte vil du gjennom dette få mer målrettet trafikk. (Besøk av mennesker som er interessert i det du skriver om.) Du kan enten installere WordPress blogg på egen server, eller bruke eks. Blogger.no
- Blogg for annonseinntekt
Jeg er klar over at ikke alle som leser estrategi.no har eget produkt å selge, og derfor vil jeg foreslå denne metoden: Start din egen blogg innenfor et tema som du liker. Når du skal velge tema, sørg for å velge et tema der det er mange annonser på Google (høy konkurranse). Sørg for å legge inn AdSense annonser på bloggen, samt linker til affiliates. Jeg anbefaler denne ressursen til å lese mer http://www.bloggingtothebank2.net/ (en ebok som koster $47 = ca 280 NOK). Jeg har kjøpt denne eboken, og det er den beste steg-for-steg ressursen jeg har vært borti når det gjelder å tjene penger på blogging. (Han som har skrevet den tjener ca 180000 NOK i måneden, så han vet hva han driver med.)
- Squidoo “linser”
På Squidoo.com kan du lage en egen “linse”. Med ordet linse menes her et lite nettsted i nettstedet. Dem som gjør dette riktig får ofte en veldig god rangering i søkemotorene på ordet de velger å bygge linsen sin rundt. Foreløpig har jeg kun sett engelske linser, men det er fullt mulig at dette gjøres flerspråklig i fremtiden.
- MySpace profiler
Lag en egen MySpace profil og fyll den opp med nyttestoff slik som en blogg. På denne måten vil du kunne få en del trafikk av mennesker som er interessert i løsningene du/ ditt firma kan tilby, og bruk gjerne profilen til å før-selge til vedkommende. – En del norske band bruker nettopp MySpace til å profilere seg, og noen får gjennom dette sitt gjennombrudd.
Dette var noen kjappe eksempler og viser noe av mangfoldet og nytten web 2.0 kan gi deg som forretningsdrivende. Fremover vil vi i estrategi.no sette ennå mer fokus på web 2.0 og gi deg flere tips om dine muligheter for økt trafikk og dermed forhåpentligvis mer inntekt.
Mvh
PS: Det kan være litt jobb å komme i gang, men i de fleste tilfeller får man en langtidsvirkning av arbeidet som er gjort.