Hva bør en webmaster tenke på? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hva bør en webmaster tenke på?

Her er en usortert liste med ting jeg har lært meg om hva webmastere og webdesignere bør tenke på.

Tekst: Magnus Utgård

Det første en besøkende til din side møter er tekst og bilder. Bildene som er på siden bør være av god kvalitet. Lær deg Adobe Photoshop til fingerspissene. Optimaliser alle bilder (ønsket kvalitet på bildet til minst mulig filstørrelse), og vit når du skal bruke gif framfor jpg (nei, det er ikke alle som har lært slike elementære ting).

Vær flink til å variere med bilder på siden, og ikke bruk det samme bildet flere ganger på samme side. På forsiden kan man bruke "thumbnails", eller små bilder, og hvis du vil se en større versjon kan man trykke på bildet. Skriv gjerne inn teksten "trykk på bildet for større versjon" i alt-taggen. Når du lager "thumbnails" må du huske at bildene må være proporsjonale av originalen. 

Bruk tid på å formulere teksten ordentlig. Mye tid. Det skjemmer en side hvis det er masse skrivefeil, så sett rettskriving høyt på listen. Rent utseendemessig bør siden ha liten variasjon i skrift typer, størrelser og farger. Gode skrifttyper å bruke er arial, times new roman og verdana. Bruk gjerne pixler når du definerer skriftstørrelse, f.eks. size="16px". Husk at tekst ikke skal plasseres helt inntil marger, eller områder av andre farger.

De sidene jeg har likt minst er sider med lite gjennomtenkt flash, sanger som starter når jeg skal inn på siden, sider som kommer med en pop-up som sier velkommen, eller viser meg en reklame som jeg ikke er forberedt på.

Gjør siden rask å navigere på.

Hvis du tviler på om det er noe du skal legge ut, så la heller lar være. Noen håpløse forsøk kan du se på www.webpagesthatsuck.com.

For noen år siden var jeg i mot frames som et absolutt da dette gjorde at det ble vanskeligere å skrive ut innholdet for de besøkende. Nå som nyere versjoner med nettlesere har kommet som kan skrive ut hele siden med alle frames, så kan man vurdere teknikken igjen. Men ha for all del ikke rammer rundt (border="0"), og prøv først om du kan få resultatet du ønsker ved å bruke tabeller.

Ofte linker du til andre sider på nettet. Da har man valget om man skal åpne et nytt nettleser-vindu for brukeren, eller om man skal lede brukeren rett til siden i vinduet man allerede er i. Begge deler har sine ulemper. Hvis man leder brukeren rett til siden, så betyr det unektelig at man sender brukeren vekk fra sine egne sider. Åpner du derimot et nytt vindu, finnes det mange brukere der ute som enten ikke vet hvordan man lukker et nytt vindu eller blir irritert over den ekstra jobben. Koden man bruker for å åpne et nytt vindu er i hvert fall <a href="http://www.blablabla.no" target="_blank">Blablabla</a>.

Døde linker burde være enhver sides store skrekk. Enhver død link på siden er en for mye, så man må hele tiden sjekke at alle linkene på siden fungerer som de skal. Og gi brukeren en mulighet til å gi deg tilbakemelding på døde linker som du tross regelmessig sjekk ikke har oppdaget.

Eksperimenterer du med ulike fargebakgrunner? Hvit er bra, men ellers må du velge en farge som ikke irriterer leseren. Hvis teksten blir vanskelig å lese har du oppnådd å irritere.

"Denne siden er under oppdatering" er noe vi støter på fra tid til annen. Helt håpløst. Sider skal jo være under oppdatering hele tiden. Burde Aftenposten lage et skilt der de skriver at denne siden er under oppdatering, det kommer en nyhet om 5 minutter? Neppe. Vær stolt over det du har ute. Hvis du må unnskylde deg over mangler og feil har du allerede tapt.

admin