Her kommer snart…
"Her kommer det snart mange bra tilbud om…" Dette er en setning vi har sett mange ganger på internett. Et annet vanlig utsagn er at nettstedet er under utvikling. I begge tilfeller er jeg fristet til å si: Tror du virkelig jeg bryr meg?
Jeg vet jeg er litt stygg, men om vi tar tankene bort fra internett en liten stund, hvordan ville dette fungert?
Se for deg at du skal handle i en klesbutikk. Når du kommer frem, ser du et skilt på døren: {josquote}"Denne butikken oppleves best med Ecco sko og lesebriller". Du har ingen av delene, men tar sjansen likevel.{/josquote}
Klesbutikken har flere etasjer. Over den ene trappen henger det et skilt: "Badetøy" (med en pil som peker opp og blinker). Du ønsker å kjøpe deg en ny badebukse eller bikini, så du vandrer oppover. Vel ankommet i andre etasje finner du et skilt midt på gulvet i et tomt lokale: "Her kommer det badetøy! Butikken er under utvikling!". Jeg håper ikke jeg er alene om å synes det blir litt dumt.
Men med friskt mot går du ned igjen. Du kan kjøpe andre klær istedenfor.
Du vil ha en bukse, så du leter. Det er ikke lett, for butikken er bygget slik at det er mange gjerder du må klatre over når du skal rundt og se (du har jo tross alt ikke "Ecco sko og lesebriller"). Men du finner til slutt en bukse, og du ønsker å betale. Så begynner neste problem. Hvor er kassen? Du ser et skilt i taket hvor det står: "Her kan du betale med VISA". Ah, der er det. Men den gang ei, under skiltet er det bare et nytt skilt som forteller deg nettopp det at du kan betale med VISA. Til slutt finner du kassen og får betalt.
Da er det på tide å gå videre på din handlerunde, men du kommer ikke ut! Døren er låst, og du må klatre ut vinduet. Det går heldigvis bra. Idet du tar ditt første skritt bort fra dette marerittet av en butikk, får du et skilt fykende i ansiktet: "Har du husket å kjøpe undertøy?". "Nei!" tenker du og skubber irritert bort skiltet. Da kommer det et nytt skilt fykende: "Velkommen igjen!"
Hyggelig handletur off-line? Vil du komme igjen?
Det er mye som er forskjellig når det gjelder offline kontra online handel, men to ting er likt: kunden skal ha det hyggelig, og det skal være enkelt. Glem "pop-ups". Glem unødvendige klikk. Og ikke tenk på å annonsere noe som ennå ikke er på plass ("under utvikling"). Lag en meny som det går an å forstå, ikke lov mer enn du har, ikke krev at kunden skal bruke en spesiell nettleser eller skjermoppløsning, og la det hele være oversiktlig. Kan dette være så vanskelig?
Lykke til med nettbutikken din. Måtte du få mange fornøyde kunder.