Gratis søkemotor markedsføring – Bruk description tag strategisk
Kan du hente flere besøkende fra Google enn du
gjør i dag? Jeg har i lang tid benyttet meg av et lovlig "triks" som har ført
til økt besøk til mine nettsider enn før jeg gjorde bruk av dem. Vil du vite
hva det er?
Description tag…
Mange tror at dette er et
unyttig tag, men det er feil! Faktisk veldig feil. Google benytter dette hele
tiden, og det gjør noen av de andre søkemotorene også.
Men bruker du det "riktig"?
Slik ser description tag ut,
og det ligger mellom <head> og </head> i HTML koden:
<META
name="description" content="Her skriver du din forklaring på hva
nettstedet handler om">
Mange skriver bare en kort
forklaring, og kanskje kaster de inn et eller noen få viktige søkeord. Men det
går an å optimalisere description tag, både for plassering i søkemotorene og
for å få maksimal click-through-rate.
[Click-Through-Rate er antall klikk per antall visninger. Jo
flere klikk per antall visninger, jo høyere "klikk-gjennom-rate"]
Dette har egentlig ikke noe
med søkemotor optimalisering å gjøre, selv om det påvirker plasseringen i
Google. "Alle" er klar over at Google faktisk leser description tag, selv om
noen benekter at Google vektlegger det noe særlig.
Men, denne gangen fokuserer jeg
ikke på plasseringen i Google. Nå fokuserer jeg på responsen.
Hva skal til for å få leseren til å klikke på DIN
gratisoppføring i Google, i stedet for din konkurrents oppføring?
Du må:
- Fange leserens oppmerksomhet
- Trigge leseren til å klikke
Se her:
Hvilken oppføring la du merke
til?
Jo, den som "står ut". Selv om jeg hadde fjernet mine røde piler så
hadde du sett denne annonsen:
Den er full av "firkanttaster":
########### Leser du her? ############
– ser du? – det fanger oppmerksomheten! Kan du bruke dette til å fange dine lesere?
Et annet eksempel er:
>>>>>>>>> Leser du her ?<<<<<<<<<<<
I tillegg til å fange
oppmerksomheten må du få leseren til å klikke. Med et så tydelig "løfte" som spam-reader.com gir her er det
nesten vanskelig å la være å klikke: "Opp til 98% effektivitet".
Så hvordan gjør du det i praksis?
Bruk Desciption "taggen" i
HTML koden. Her ser du hvordan denne markedsføreren har skrevet HTML koden
(Dette er i mellom <head> og </head> koden i HTML koden.)
Så enkelt kan det gjøres, og
effekten kan være veldig stor.
Jeg vil igjen minne deg på å
teste og måle effekten. Først da kan du være sikker på at endringen er til det
positive for deg.
Vær oppmerksom på spesielt 3 faktorer:
- Endring i antall
besøkende - endringen i plasseringen i Googles frisøk
- samt endringen i
responsen
Til syvende og sist er det ønskelig med økt respons totalt sett.
Jeg ønsker deg lykke til i
eksperimenteringen!
Preben O. Sangvik