Er bilde av damer eller menn best?
Spørsmålet har ingenting med din oppfatning av damer og menn, men rett og slett om bildene på ditt nettsted. Gir bilder av kvinner eller menn best salgsresultat?
Vi er nok alle kjent med at det "før i tiden" ofte ble brukt bilder av kvinner i tide og utide. Vi har sett bilder av lettkledde kvinner henslengt over et panser – på bilen som egentlig skulle selges… Det skjer egentlig ofte i dag også, men da som regel i mer påkledde varianter.
Kan du få høyere respons eller salg ved å bytte bildet fra kvinne til mann, eller motsatt?
Svaret er at du bør teste det.
Når det er nevnt vil jeg selvsagt komme med et svar. Eric Graham, som har det med å teste slike ting, har selvfølgelig prøvd det ut. Flere ganger, og i forskjellige bransjer. For det er viktig å være klar over at det er forskjell på hvilket marked du jobber mot.
Eric fremholder at det er stor forskjell på HVA du selger, til HVEM, og faktisk også hvem som er selgeren også. Samtidig sier han at forskjellen mellom bilder av damer eller menn kan bety forskjell, noen ganger stor forskjell.
Her er en litt løs konklusjon fra hans testing:
I B2C
(Business to Customer – Salg fra bedrift til privatperson) fører gjerne bruk av bilder av kvinner til bedre resultater enn bilder av menn. – Som oftest vil bilder av attraktive unge kvinner føre til bedre respons enn tilsvarende bilder av menn. Det er da ikke snakk om bilder som spiller på sex, men "vanlige" bilder.
Det store unntaket er når det er kvinner som selger til kvinner. I de tilfellene vil bilder av unge og svært attraktive kvinner kunne føre til nedgang i responsen. Det er usikkert hvorfor det er slik, men Eric tror at det er fordi en kvinne føler mindre troverdighet når det er "over-pene" kvinner som selger.
Unntaket fra unntaket er i kosmetikk- og kostholdsbransjen. Der vil gjerne et bilde av en ung og attraktiv kvinne virke forsterkende på salget.
I B2B
(Business to Business – Salg fra bedrift til bedrift) vil ofte bilder av menn i dress føre til høyere salg.
Jeg vil understreke at dette bør prøves for å finne det som konverterer best for deg i din bransje. (En A/B split test anbefales.) Noen ganger er vi så fokusert på salgsteksten at vi glemmer bildene, men husk at et bilde kommuniserer. Noen ganger "mer enn 1000 ord".
Lykke til med valg av bilder fremover.
Mvh
Preben