Enkle tips for enklere sider – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Enkle tips for enklere sider

Lei av kompliserte, trege og forvirrende sider når du surfer? Sørg for at ditt eget nettsted er brukervennlig.

Tekst: Magnus Utgård

I denne artikkelserien vil jeg veilede deg til bedre brukervennlighet på ditt nettsted. Jeg kan ikke gi deg fasiten på hvordan man skal legge opp et nettsted, men jeg prøver å få frem noen prinsipper som jeg selv tror på og har lært av Jakob Nielsen.

Fokuser på brukeren, i stedet for glitrende design

Innen webdesign finnes det i følge Jakob Nielsen to tradisjoner: designer-skolen og engineering-skolen. Jeg tilhører sistnevnte, og mener at brukerens behov kommer foran utviklerens behov for å briljere, og at brukervennlighet er noe man i mange tilfeller kan måle.

Dette betyr blant annet at man skal unngå unødvendig store bilder på en side. Du skal optimere siden slik at den lastes ned hurtig.

La oss si at du jobber hos NSB og skal gi noen en rutetabell så de kan se når toget går til Hamar. Gir du personen heftet med en gang – eller pakker du inn rutetabellen slik at det tar 15 sekunder før han kan slå opp på side 1? Hvis du tenker etter, er det unødvendig å pakke inn noe som er så opplagt som en rutetabell. Man pakker kun inn ting som er en enkelthendelse.

Tid = Penger

Finnes det noe på siden din du kan ta bort uten at innholdet skifter mening eller blir vanskeligere å forstå – ta det bort.

1 kilobyte = 8 kbit
28 kbit på 28.8 modem betyr cirka 3,5 kilobyte per sekund.
35 kilobyte = 10 sekunder.

Så hvis du tar med to unødvendige bilder á 17 kb, så pakker du egentlig inn siden din – det tar 10 sekunder ekstra å åpne den.

Gi brukeren det han vil ha – ikke pent design – content is king.

Designere vil ha pene sider, som virker bra på nye maskiner, og de som holder seg oppdatert innen Internett. Engineering vil optimere siden for alle brukere uansett dyktighet, kraft på datamaskin osv.

50% av innholdet på en side skal være nyttig for brukeren. Minimer annonseplass. Trekk sammen tekst der det er nødvendig. Unngå "white-space".

Hvis det er noe med designet som ikke trenger å være der; ta det bort. Her tenker vi først og fremst på morsomme bilder som går frem og tilbake. Morsomme bakgrunner, som kun er der for å se fine ut osv.

Gjør det enkelt å finne fram

  • "If the customer can’t find a product, then he or she will not buy it" (Nielsen 2000: 9)
  • "He or she who clicks the mouse gets to decide everything. It is so easy to go elsewhere; all the competitors in the world are but a mouseclick away" (Nielsen 2000: 9).”

Bruk vanlige, store, fonter (12pt eller over). En side skal være lett å lese. Derfor må du bruke fonter brukeren er vant til. Det tar lang tid å lese uvanlige fonter. De mest vanlige er Times New Roman, Arial og Verdana. 12pt eller over benyttes for at brukeren skal slippe å bruke lesebriller. Du skal ikke trenge forstørrelsesglass.

Bredde maks 640 pixels, og maks to hele scroll nedover. Dette er kun anbefalte størrelser. Du må ta hensyn til at noen sitter med små monitorer. Å scrolle sidelengs er det verste folk vet.

I tillegg bør det viktigste innholdet ses på siden uten at man skal behøve å scrolle nedover. Det går på hva kunden forventer. På mange nettsteder, som VG, forventer for eksempel kunden at siden er noe lenger nedover.

admin