En av Norges største nettaviser endrer hjemmesiden og får mer klikk – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

En av Norges største nettaviser endrer hjemmesiden og får mer klikk

Flere klikk = økt lønnsomhet. Når flere klikker mer, ja da
blir det langt flere sidevisninger og dermed annonsevisninger. I bunn og grunn
gir dette mer penger i kassa.

Når Dagbladet etter mye testing og måling kommer frem til at
de skal endre utseendet på nettavisen sin, bør vi lytte. Det er klart at de
tenker lønnsomhet i alt de gjør.

Med tanke på at Dagbladet.no hadde nesten 1,9
millioner unike brukere innom nettstedet i løpet av uke 3 i år, må de ha
nok statistisk materiale til å ta kvalifiserte valg. (Kilde: TNS-Gallup.no) Hva
kan vi lese mellom linjene?

De kunngjør endringen med overskriften: "{josquote}Større bilder og
video og reinere layout
{/josquote}". Jeg liker det jeg leser: Dette er i tråd med hva
Estrategi sa i 2007: Pent design betyr mer nå enn før. Video er kommet for å bli, og
fremtiden ligger mye i video og interaktivitet.

  • Større bilder = mer visuelt inntrykk
  • Video = mer krevende brukere
  • Reinere layout = lettere navigasjon/ mindre distraksjon

Hva gjør Dagbladet i praksis?

Fra vertikal til horisontal meny
Det mest dramatiske de gjorde var å fjerne hele
venstremenyen og legge en komprimert meny øverst på Dagbladet.no opplyser
desksjef i Dagbladet.no, Jon R. Hammerfjeld.

Gjennom egne målinger fant de ut at venstremenyen var
lite brukt
og at en horisontal løsning er mer effektiv. Dette
underbygges av andre internasjonale målinger og brukerundersøkelser.

Færre valgmuligheter gir flere klikk!

Ved å redusere antall valgmuligheter for brukeren, reduserte
Dagbladet samtidig antall henvendelser fra frustrerte brukere. I tillegg har
antall klikk økt, og mellom linjene kan vi vel lese at Dagbladet.no tjener mer
penger. (Antall annonsevisninger må ha gått opp.)

En av de lærdommene vi kan ta med oss er: Gjør nettstedet
ekstremt brukervennlig
. Gjør det enkelt å finne frem til det leseren leter
etter.

Tips: Gjør dine egne tester og analyser

Du kan enkelt gjøre dine egne tester på hvordan folk bruker
ditt nettsted, uavhengig om det er en innholdsside eller nettbutikk. {josquote}Se hva
dine brukere gjør, og lær hva du bør endre på.{/josquote}

Tidligere har jeg skrevet om RobotReplay, en tjeneste du kan
benytte gratis. Ved hjelp av å lime inn en kode på ditt nettsted kan du i
etterkant se hva din bruker gjør, akkurat som på video. Med andre ord kan du
"kikke over skulderen" på din bruker og se den samme skjermen vedkommende ser,
og se hvor musepilen beveges – og hvor den klikker.

Videre kan du be noen som "ikke er så god" på internett surfing å besøke nettstedet ditt mens du står og ser over skulderen deres. Ikke si noe, bare observer hvor de klikker – og hvor de leter. Gjør dette gjerne med 10 personer, så skal du se du får en liten overraskelse. Jeg har i alle fall fått det.


Verdien av slike analyser: Ved slike tester er det påvist at mange klikker på bilder i
stedet på "Kjøp nå" knappen. Jeg vet om (men husker ikke kilden i skrivende
stund) markedsførere som har lagt inn "Kjøp nå"-linken i bildet, og dermed har
salget økt.

Mvh Preben

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.