Dagbladet fjerner høyrekolonnen også
Det er 1. september og Dagbladet endrer forsiden igjen: Målet er å gjøre det enklere for leseren og de benytter et prinsipp som Estrategi har stått for lenge:
Fjern “rotet” og la det som har verdi bli igjen.
Motivet er å få flere sidevisninger (klikk) og mer annonseinntekt.
Sist gang fjernet de over 200 valg (menyer/ inker) og lagde i stedet én horisontal meny med bare 18 valg – og antall klikk økte!
Denne gangen fjernes hele venstrekolonnen også, og all oppmerksomhet kan konsentreres om det journalistiske innholdet.
Dagbladet uttaler:
Årsaken er enkel. Du leser forsidene på nett, som du leser alt annet, og øyet stanser når siden deles gjennomgående vertikalt. Dermed blir deler av forsiden død rent lesermessig. Hos oss har vi nesten ikke klikk i høyremargen.
Dagbladet har mellom 600.000 og 700.000 lesere hver dag, så de har garantert mye statistikk de baserer valgene sine på. Derfor er det verdt å se hva de gjør, og tenke gjennom hva det kan bety for oss som driver business på nett::
Her er noen tanker:
Tanke 1: Dagbladet sier indirekte at bannerannonser i høyre kolonne er lite verdt, da øyet ikke leser over den “vertikale linjen” som deler innholdet fra høyre kolonne.
Tanke 2: Dersom du tjener penger på AdSense-annonser, test ut om du tjener mer penger ved å legge annonsene ut i innholdet ditt dersom du i dag lar annonsene ligge i venstre eller høyre kolonne.
Tanke 3: Hvor bør man plassere påmeldingsskjema og likende?
Har du noen tanker rundt dette? Skriv i forumet