Billig og smart markedsføring av websider – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Billig og smart markedsføring av websider

Hvordan kan du som ønsker å bruke minst mulig penger på markedsføring få markedsført nettopp dine produkter? – Det finnes flere metoder som fungerer, og en av dem vil jeg ta for meg her og nå.

“Bum marketing” har vært et begrep som tok deler av det
internasjonale marketing miljøet med storm, og i perioder har “alle” gjort det
– i alle fall forsøkt. Men hva er det egentlig?

På godt norsk vi kalle metoden “markedsføring for fattigfolk”, og dermed må den jo være både smart og billig for å ha en effekt. – og det har den. Svært mange (spesielt for engelskspråklige nettsider) benytter metoden, og mange rapporterer stor “før og nå forskjell”.

Det hele startet med at Travis Sago satte et navn på en metode som ofte har gitt gode resultater: artikkelmarkedsføring. Ved å gjøre en smart vri på den ordinære metoden klarte han å plassere sine nettsider øverst i flere søkemotorer.

Slik kan du bruke artikkelmarkedsføring:

  1. Du plukker ut et emne som går “hånd i hanske” med temaet på ditt nettsted/ nettbutikk
  2. Du skriver flere artikler om dette temaet, samt skriver en “Om
    forfatteren”-tekst
    som har linker til ditt nettsted. Les mer om Skrive for web
  3. Du får artiklene publisert på andre nettsteder
  4. Folk som leser artiklene vil kanskje være så interesserte i temaet at de
    klikker videre til ditt nettsted/ nettbutikk og kjøper dine tjenester/
    varer.

Travis Sago gjorde som nevnt en vri, og her er hans lille
ekstraoppskrift
:

  1. Du gjør en søkeordsanalyse og plukker ut såkalte “langhalefraser” (dvs. søkefraser med 3 eller flere ord). Hensikt: mindre konkurranse enn de korte søkefrasene, og dermed lettere å få god rangering i søkemotorene.
  2. Du skriver hver enkelt artikkel målrettet for å rangere bedre for hver enkelt langhale-søkefrase. En artikkel per søkefrase.
  3. Du publiserer artikkelen på utvalgte artikkelnettsteder med relativt god plassering i søkemotorene.

Det vil si, dette kan du som allerede har et produkt å markedsføre gjøre. Travis tok hensyn til at mange ikke har et produkt, og anbefalte i sin metode å la søkeordsanalysen danne grunnlag for valg av produkter.

PS: Selv om du har et produkt du skal markedsføre bør du ta
hensyn til en søkeordsanalyse når du skal gi navn til produktet. Du bør velge et navn som har ord folk faktisk søker på.

Så enkelt kan det gjøres. I alle fall hvis du har
engelskspråklige nettsteder. Det kan være verre på norsk, men fortvil ikke.
Slik kan du få publisert artikler på norsk:

  1. Skriv en artikkel og send den til oss (Vi vil åpne opp for flere typer artikler fremover, og lage egne seksjoner for artikler fra våre lesere. Eksempel ser du her – klikk her)
  2. Skriv en artikkel og kontakt innholdsnettsider som har et tema som berører temaet på ditt nettsted. Mange webmastere vil ta imot stoff med åpne armer.

Husk:
Du må inkludere en tekst på slutten av artikkelen som forteller hvem du er, og hva du driver med. På denne måten kan du på en legitim måte legge inn en eller flere linker til ditt nettsted.
Lykke til med markedsføringen!

Les mer om Skrive for web

Mvh
Preben

NB: Her er et eksempel på en “Om forfatteren”-tekst:

Preben Olsen Sangvik er redaktør på Estrategi – nettmagasin for strategisk bruk av Internett, som drives sammen med Reimar Vetne som har laget kurs i salg og markedsføring på Internett.

Bare her har jeg lagt inn to linker som er viktige for oss. En link til Estrategi, og en annen til der du kan få hjelp med online markedsføring.

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.