ABC om linker – del 2 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

ABC om linker – del 2

Utgående linker kan tilføre en ekstra verdi til innholdet, mens inngående linker kan skape trafikk direkte.

Tekst: Christian Spidsberg

Utgående linker

Utgående linker til eksterne nettsteder kan tilføre nettstedet ekstra verdi hvis man velger dem med omhu. Gode linker er bra innhold i seg selv og det vil brukerne huske deg for.

Med mindre nettstedet er en søkeindeks, anbefaler jeg at du velger å linke til noen få meget bra nettsteder fremfor mange med ulik kvalitet. Linker du til nettsteder som ikke er blant de beste, bør det kun være fordi de er spesielt relevante. F.eks. fordi det har en direkte tilknyting til ditt nettsted i form av samarbeid, bransjelikhet eller lignende.

Noen tips om selve linken:

  • Bruk korte kommentarer i tilknytning til linkene, slik bl.a. Estrategi gjør på vår linkeside. Dette vil hjelpe brukeren i å ta en beslutning om nettstedet er verdt et besøk.
  • Bruk "title" taggen for å informere om at linken går til et annet nettsted hvis dette ikke kommer klart frem. Ved bruk av eksempelet nedenfor, vil teksten med url`en komme frem når markøren føres over linken, og forhåpentligvis gi nok informasjon om at linken peker ut.

    <A HREF="http://www.start.no/home/guide/" TITLE="HTML-kurs hos Start. http://www.start.no/home/guide/.">Begynner kurs i HTML hos Start. Mye bra informasjon og eksempler på norsk.</A>

  • Unngå at linken åpner nytt vindu i nettleseren. Ofte vil dette skape forvirring og irritasjon fordi man plutselig har flere vinduer åpne, samtidig som det kan skape usikkerhet om hvor man er.
  • Selve url`en er ikke nødvendig å ta med andre steder enn i "title" taggen med mindre den gir ekstra troverdighet. F.eks. kan en link til et offisielt nettsted gi mer troverdighet enn en privat hjemmeside om samme tema.

Inngående linker

Innkommende linker er en av de beste måtene å få mer trafikk på. For å sikre best mulig effekt, og ikke minst fornøyde brukere, bør du følge noen tips.

  • Bruk en fast url på alle sidene så langt det lar seg gjøre, slik at det er enkelt å linke til de.
  • Unngå linker til sider som krever at vedkommende må registrere seg for å komme videre. Gi en "teaser" først av innholdet hvis registrering er nødvendig.
  • Linker fra reklame på andre nettsteder må linkes direkte til den siden som har "pay off". Det er bortkastet å reklamere for ditt fantastiske nye produkt, hvis det første som møter dem som har klikket er en generell velkomsthilsen uten noen som helst relevans til det som gjorde at de kom i første rekke.

Men husk – den beste måten å sikre inngående linker på er å ha bra innhold.

Christian Spidsberg er web-redaktør i Oslo Sporveier. Han er utdannet diplommarkedsfører med spesialisering i informasjon- og samfunnskontakt.

admin