ABC om linker – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

ABC om linker

Linker er noe av det mest grunnleggende på internett. Hva hadde internett vært uten? Gode linker er noe av det enkleste du kan gjøre for å skape brukervennlige sider.

Tekst: Christian Spidsberg

"Klikk her"

Linker bør ikke beskrives med "klikk her". Å lese på en skjerm er vanskeligere og tar lenger tid enn på papir (i hvert fall noen år til), og det betyr at brukere leser det de må og ikke noe mer. Det fører til at de, med mindre noen er spesielt interessert, scanner siden for informasjon for raskt å finne frem til det de er ute etter. Ved å bruke "klikk her" må leseren lese informasjonen som ligger i teksten rundt for å forstå hva det linkes til. Noen få gjør det – de andre drar sin vei.

En bedre måte å gjøre det på er å la linken være på to-tre ord som enkelt oppsummerer hvor linken går. Nedenfor er et eksempel på rett og galt.

Galt: For mer informasjon om Nokia 3210 klikk her.

Riktig: Mer informasjon om Nokia 3210.

 Tittel

Et enkelt grep du kan gjøre for å bedre informasjonen er bruk av <title> taggen. En link til support siden kan se slik ut:

<A HREF="support.html" TITLE="Kort informasjon om hvordan du bestiller hos oss.">Spørsmål om bestilling?</A>.

På selve linken vil det stå "Spørsmål om bestilling?", men når brukeren tar markøren over linken kommer <title> teksten til syne. På denne måten sikrer du at brukeren ikke misforstår linken med for eksempel en mailto funksjon.

Tittelen bør være kort og konsis. Maks 60 bokstaver er en god tommelfingerregel. Pass på at du bruker den kun der selve linken eller konteksten rundt ikke gir nok informasjon om hvor eller hva linken fører til. Bruk av <title> taggen medfører mer informasjon og kan i værste fall forvirre brukeren ytterligere.

Linker skal være blå

Dette er vel et tapt slag, men jeg gjør et forsøk. Alle vet at linker er blå. I dag derimot kan man se linker i en mengde ulike farger.

De aller fleste nettlesere bruker to forskjellige farger til å vise linker: blå, som viser hvilke sider brukeren ikke har besøkt, og lilla for de sidene som er besøkt. Dette er allment kjent og noe alle surfere lærer seg i løpet av sin første time på nettet. Når man kommer til nettsteder som ikke tar hensyn til dette må brukeren lære systemet på nytt, samtidig som det er vanskelig å se hvilke sider man har besøkt tidligere og hvilke som ikke er besøkt. Linker som ikke er standard vil også føre til at brukeren vil bruke lenger tid på å finne frem til det som virkelig er linker og det som ikke er noe som helst. For ikke å nevne problemer med fargeblinde eller svaksynte som har vanskelig med å skille fargene fra hverandre.

Men som sagt; dette er et tapt slag. Har du et nettsted som skal være litt trendy, kan det gå med egne linkfarger. Estrategi har for eksempel oransje farger. Det er da viktig med klare kontraster mellom linker og bakgrunn, samme linkfarge på alle sider, samt linker som endrer farge etter hvilke sider som er besøkt.  

Neste uke skriver jeg om utgående og inngående linking.

Christian Spidsberg er web-redaktør i Oslo Sporveier.

admin