5 tips til bedre synlighet i søkemotorer

9 av 10 av dine kunder orienterer seg på Internett når de
leter etter dine produkter. Er du synlig på de søkefrasene som er viktigst for
deg? – og hvordan får du det til?

 

 

 

Hva er målet med bedre synlighet? Jeg har inntrykk av at
mange snakker om økt synlighet, men glemmer hensikten. Det er jo moro å ligge i
toppen av Google på søkeord med høy konkurranse, men det er ikke det viktigste
for oss:

Målet er å tjene penger, i alle fall for de aller fleste av
oss, og da er det lett å se hva som er viktigst: Å bli synlig på de søkefrasene
som gir penger i kassa. Litt flåsete sagt, men det stemmer.

Forvirret: Se video for å forstå hva søkemotoroptimalisering er her

Tips 1: Hvilke ord?

Hva er det folk faktisk etterspør? – Lag deg en oversikt
over hvilke ord og søkefraser du bør konsentrere deg om.

 

Her er et eksempel:

La oss si at du selger styling til bil. Da er det
ikke nødvendigvis best å ligge øverst i Google på ordet «bil», så lenge det er
på bekostning av et annet søkeuttrykk du kunne ha dominert med.
  For det første krever det mye jobb å dominere
et generelt uttrykk som «bil», og for det andre er ordet veldig «alt
omfattende» og gir deg «ikke-fokusert oppmerksomhet».

 

Sannsynligheten for å få motiverte lesere og evt. kjøpere,
er å finne ord og uttrykk som din kundegruppe faktisk søker etter. I overnevnte
eksempel kan følgende være gode søkefraser: «bil styling», «bil lakkering», »
styling til bil», » styling tuning» med videre. Dette er uttrykk folk faktisk
søker på, og som er direkte relevant for din butikk (selger styling til bil).

 

 

Tips 2: Feilstaving

Husk at folk gjerne staver feil: Både direkte feilstaving og
tastefeil. Jeg blir overrasket hvis dine konkurrenter har jobbet aktivt for å
komme høyt opp i søkemotorene på disse stavefeilene, og det kan bli lønnsomt
for deg.

 

Tilbake til eksempelet vårt: «styling» er korrekt stavemåte,
men følgende stavemåter brukes også: «stailing» og «stayling».

 

En annen typisk feil som gjøres ofte er innen orddeling:

«bilstyling», «bil styling» og «bil-styling» er tre gode
eksempler som ofte brukes.

 

PS: Google blir stadig smartere, og det ser ut til at Google
bygger en god oversikt over norske orddelingsfeil. Resultatet er at Google
oftere viser samme søkeresultat for de mest brukte orddelingene.

 

 

Tips 3: Bruk av søkefrasen på nettsiden på nettstedet
ditt.

Nettstedet ditt består av flere nettsider, og du kan
tilpasse hver enkelt nettside til ulike søkefraser. Eksempelvis dukker
Estrategi.no opp i topp 10 i Google på veldig mange søkefraser, der det er
forskjellige nettsider som representerer treffet.

 

Her er en kjapp liste over viktige felt i HTML koden, der
din søkefrase bør fremkomme:

 

<title>Søkefrasen </title>

Er øverst i HTML koden. Bør være forskjellig fra side til
side, og presentere nettsidens hovedfrase i tittelfeltet.

 

<h1>Søkefrasen</h1>

Dette er tag for hovedoverskriften på nettsiden, og bør
brukes på de fleste nettsider. Dette forteller søkemotorene at dette er
hovedoverskriften for nettsiden, og derfor vektlegges dette mye.

 

Utover dette finnes det mange tags, men disse er de to
viktigste per i dag. I tillegg bør du også bruke <b>søkefrasen</b>
(bold = fet skrift) og andre formatteringer.

 

Punktlister:
<ul><li>søkefrasen</li></ul>

Punktlister har en tendens til å nevne det som er viktig, og
derfor legger Google godt merke til punktlister også.

 

Hvis du ser en mulighet for å sette inn en punktliste: gjør
det. Det hjelper stort sett både deg, dine besøkende og søkemotorene til å
identifisere det som er viktig på nettsiden.

 

 

Tips 4: Eksterne og interne linker

Du har kontroll over alle interne linker på nettstedet, samt
noen eksterne: Bruk dem! -Selve linkteksten forteller søkemotoren hva siden du
linker til handler om, og derfor betyr dette mye for Google:

 

Et kjent eksempel:

Søk i Google på frasen «click here»

Hvilken side er på 1. plass? – Jo, nedlastningssiden til
Adobe Acrobat Reader. Verken ordet «click» eller «here» er brukt på nettsiden,
men allikevel ligger den på toppen i Google.

 

Forklaringen er at Google ser på
linkene inn til en nettside og ser på hvilke ord som er brukt i linkteksten.
Svært mange sier noe slikt på sin nettside: «Dette er et PDF dokument. Hvis du
ikke har Adobe reader installert på din maskin – klikk her». Ergo er det mange
tusen nettsider som forteller Google at denne siden handler om «Klikk her»…

 

Hva kan du lære av dette?

Sørg for at dine linktekster (også
menyen) er «spekket» med dine søkefraser. – Hvis du linker til nettsiden som
omhandler «Montering av bilstyling», så skriv «Montering av bilstyling» i
linken – ikke bare «Klikk her».

 

Tips 5: Slik kan du jobbe for å få bedre rangering i
Google

Hvordan bør du tilpasse nettstedet ditt for å få bedre
plassering i søkemotorene? (Søkemotoroptimalisering på fagspråket). Mange
eksperter og «eksperter» uttaler seg med konkrete tall på søkeordstetthet osv.
Selv jobber jeg sjeldent ut fra dette. Prosenttallene kan være veiledende, men
forteller deg ikke sannheten. – Du konkurrerer nemlig ikke med Google; du
konkurrerer med konkurrentene dine…

 

Du må sammenlikne din hjemmeside med konkurrenten din: Hva
er det som gjør at din konkurrent ligger på toppen i Google på den aktuelle
søkefrasen? Hva er forskjellen mellom din side, og konkurrenten din, sett
med Googles øyne?

 

Slik kan du gjøre det:

1)
Gå til google.no, og skriv inn:  site:dittdomene.no og se antall sider Google har indeksert fra
ditt nettsted.

2)
Tilknyttet det første treffet i Google  (der url er http://www.dittdomene.no) er det en link
som heter «Hurtigbuffer». Klikk på den.

3)
Helt til høyre er det en link som heter «Tekstversjon». Klikk
på denne.

 

Nå ser du din nettside slik Google ser den: Bilder og
grafikk er borte, og teksten vises slik Google ser den. Linker vises tydelig,
og alle «uromomenter» er borte.

 

Gjør nå det samme, men med din konkurrents side (som ligger
på 1. plass i Google).

 

Tell opp hvor mange ganger søkefrasen brukes, og beregn
gjerne søkeordstettheten i prosent. Samt se på bruk av søkefrasene i:

  • <title>søkefrase</title>
  • <h1>søkefrase</h1>
  • Andre
    formatteringer
  • Punktlister
  • Osv.

 

Gjenta prosessen for nettsiden som ligger på 10. plass i
Google. Da vil du få et bilde av hva som kreves for å komme forbi nr 10, og hva
som skal til for å slå nr. 1 i Google på «din søkefrase».

 

Har du spørsmål og/ eller kommentarer? – Skriv dem under her:

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.