Tips for Google Adwords i 2006
Norske bedrifter begynner endelig å benytte betalt Google annonsering i stort monn. Konkurransen blant annonsører øker. Her er noen tips for det nye året.
Tekst: Reimar Vetne Senest i forrige uke, på et ehandels-seminar jeg kjørte, traff jeg en del næringsdrivende som aldri hadde fått med seg at man kan rykke betalte annonser på søkemotoren Google. Det ligger en link kalt "Annonseringsprogram" nederst til venstre på Googles startside, men den hadde de rett og slett aldri lagt merke til. Ei heller ordene "Sponsede lenker" over en del av søkeresultatene som Google lister opp. 2005 var likevel året da betalt annonsering på Google tok av blant norske firmaer. De fleste som har prøvd Google, har oppdaget at mer kostandseffektiv annonsering er det vanskelig å finne – online eller offline. Minuset ved at Google blir et populært annonsemedium er jo at konkurransen oss annonsører imellom hardner til og annonsekostnadene stiger. Googles priser (kostnad pr. klikk) øker jo større konkurransen er (jo høyere annonsørene byr for å vise sine annonser), og reduseres jo flinkere du er til å skrive annonser som leserne klikker på (jo høyere klikkprosent du har på dine annonser). Her er noen tips å ta med seg inn i det nye året. Bli en god tekstforfatter Siden høyere klikkprosent på annonsene betyr at du kan by mindre pr. klikk, er det mange kroner å tjene på å lære seg elementer reklame-tekstforfatting. Ta f.eks. Estrategis gratis 4-ukers kurs i tekstforfatting som du finner info om nederst på denne sida. Bruk tid på å skrive 2-3 forskjellige annonser for hver søkefrase-gruppe du legger ut, og kom jevnlig tilbake og se hvilken annonse som gir høyest klikkprosent. Det er mye god voksenopplæring og markedsresearch å hente fra å studere statistikken i Googles admin-nettsted. Stikk innom Admin hyppigere Lenge siden du var innom administrasjons-verktøyet til Google Adwords? Har du i det hele tatt fått med deg den store omleggingen i Google Adwords i høst? Google gikk nemlig bort fra 0,5% minimum klikkrate på hver enkelt søkefrase. Til gjengjeld satte Google opp minimumsprisen på en rekke søkefraser ganske betraktelig. Hvis du satte i gang en annonsekampanje våren 2005 og ikke har vært innom Google siden, så er nok mange av søkeordene dine deaktivert fordi du minimumsprisen er satt opp – selv for søkefraser hvor du lå godt over den tidligere minimum på 0,5% klikkrate. Lærdom: husk å stikke innom Googles admin-verktøy jevnlig, minst et par ganger i måneden. Sjekk lønnsomheten for hver søkefrase Har du fått lagt ut kvitterings-koden fra Google på dine takk-for-kjøpet kvitteringssider? Da kan nemlig Google automatisk beregne responsprosenten (hvor mange av de besøkende fra Google som kjøpte fra deg) og kost-per-ordre (hvor mange kroner i annonsekostnad hvert kjøp kostet). En søkefrase kan ha lavere klikkprosent men føre til høyere salg enn en annen. Det er til syvende og sist kost-per-ordre du er opptatt. Problemer med mange klikk men lite salg? Er en del av dine Google annonser ulønnsomme – gir for lite salg i forhold til trafikken du får? Løsning: by mindre pr. klikk. Ikke bare går prisen du betaler pr. klikk ned, men kvaliteten på de besøkende du får vil ofte gå opp. Hvis du i dag ligger på første eller andre plass på Google, vil du oppleve vesentlig høyere volum av besøkende (som koster penger) men også merkbart mindre gjennomsnittlig kjøpsvillighet. De som klikker på en annonse som ligger øverst eller nesten øverst er gjennomsnittlig ikke så interessert i ditt produkt som de som tar seg tid til å lese hele søkeresultat-sida og velge ut et nettsted mer møysommelig. Så hvis du får for mange besøkende som ikke kjøper, prøv å flytt annonsen din litt nedover sida ved å by mindre… Fortsatt problemer med lønnsomheten? Google Adwords er en av de rimeligste annonse-medier som finnes. Hvis et nettsted skal kunne bli lønnsomt, så bør det være med Google Adwords. Hvis du derimot fortsatt sliter med for lav salgsrate fra dine Google Adwords besøkende, prøv å skru av Ad Sense/Channel annonsering (dvs. at du bare beholder annonsering på selve søkemotoren Google, ikke hos Googles mange partner-nettsteder). Det er et velkjent fenomen at aktive søkere (de som kommer til deg gjennom å ha søkt på en relevant søkefrase) er mer målrettede og mer tilbøyelig til å handle enn de som ser din annonse mens de er på et annet nettsted og egentlig holdt på med noe helt annet. Sjekk konkurrentenes annonser – over tid En del av konkurrentene dine har ikke peiling på hva de bør gjøre med sine Google annonser. Noen er derimot flinke. Print derfor ut en side i dag med alle annonsene på en del av dine viktigste søkefraser. Du går til Google, søker på en viktig søkefraser, og printer ut websida du får. Kom tilbake et par uker etterpå, og gjenta prosessen. Er det en del av annonsene som fortsatt ligger der 2 uker etterpå? Da er det sannsynligvis fordi de annonsene har en brukbar klikkprosent. Så hold øye med konkurrentene dine, og hvilke annonser som forblir der over tid. Kanskje har de funnet fram til gode annonsetekster. Eksperimenter med spørsmåltegn i overskriften Noen ganger får du høyere oppmerksomhet og klikkprosent hvis du stiller et spørsmål i overskriften. Eksperimenter med ulike spørsmål. "På jakt etter …?" "Er du ___ nybegynner?" Lykke til.
|