Når på døgnet får du flest bestillinger? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Når på døgnet får du flest bestillinger?

Det kan være stor forskjell på responsen du får på annonsekampanjer og epostutsendelser på ulike tidspunkt.

Tekst: Reimar Vetne

Har du tatt en titt på salgsstatistikken din, på hvilke ukedager og tidspunkt du får flest online ordre? Når du velger å sende ut en epost til dine kunder eller nyhetsbrevabonnenter kan være avgjørende for hvor mye respons du får.

Ukedager

Med nye annonsekjøpsmuligheter som VGs salg av annonseknapper på timesbasis (slik som annonsen her til høyre – se forsiden på VG.no), er det også viktig å vite når folk sitter foran PCen og er i kjøpshumør.

VG har for eksempel ulike timepriser på dagtid og nattestid (se prislisten her), men responsen du får kan variere mye fra time til time på dagen, selv om du betaler det samme til VG (som er kr. 950 pr. time i arbeidstid og mindre om kvelden).

Jeg gikk derfor gjennom de 3000 siste bestillinger av språkprogrammer på nettstedet mitt Flavus.no for å se hvilke ukedager bestillingene fordelte seg på, og når på dagen de kom inn. Jeg har ikke noen automatisk statistikkløsning på dette, så jeg måtte sortere alle bestillingene og telle dem opp manuelt…

Produktet er primært rettet mot privatbrukere, og jeg har tidligere trodd at weekenden var den beste salgsperioden fordi man da har fri og kan bruke tid på privatinteresser som språklæring.

Her er de interessante resultatene, som overrasket meg.

Tirsdagen var den aller beste dagen, men forskjellene mellom mandag, tirsdag, onsdag og torsdag var ikke så store. Hverdagene var klart best. Fredagen begynte det å dale, og lørdag var dårligst. Søndag nærmet seg nivået på en hverdag.

Nesten all trafikken og salget vårt kommer inn via søkemotorer – gratissøk og Google Adwords. Vi har relativt sett få kortsiktige annonsekampanjer og ingen epostutsendinger, som ville påvirke salget kunstig på visse dager. Dette er altså en "naturlig" fordeling av salg, når våre kunder selv setter seg ned og ser etter et språkkurs og bestiller det.

Lærdommen er at så lenge man betaler det samme for en annonse (fastpris), eller skal sende ut et tilbud til et spesiell epostliste man har, så er mandag-torsdag best. Tirsdag aller best i vårt konkrete tilfelle.

(Unntak: Hvis du derimot kjører en annonsekampanje hvor du betaler for respons – slikk som pr. klikk eller pr. ordre – så er disse resultatene ikke interessante. Vi har nå bare slått fast at f.eks. vesentlig færre sitter foran PCen sin og bestiller på lørdager, men det betyr ikke at de som faktisk sitter foran PCen og ser en annonse på en lørdag er mindre tilbøyelige til å bestille.)

Klokkeslett

Hva så med når på dagen kundene våre har bestilt?

Jeg slo sammen bestillingene for mandag til torsdag og fikk disse interessante fordelingene gjennom døgnets timer.

Natten var dårlig helt fram til kl 08, da våknet Ola Nordmann på nettet. Aller best var slutten på arbeidsdagen – kl 14-16 (begynner å bli lei av jobben? et tankekors for arbeidsgivere…). Så dalte salget mens man var på vei hjem fra jobben, og så kom en ny topp-periode fra 18 til 22 eller 23. Særlig var 19-21 bra.

Toppen var altså kl. 14-16 og 19-21 mandag til torsdag.

Hvis du presser meg til å velge det aller beste tidspunktet å kjøre en kampanje, så blir det tirsdag kl 14.

Vel, det var mine erfaringer fra Flavus.no. Hvis du har tid, bør du lage din egen salgsstatistikk. Det kan være en nyttig øyeåpner. Inntil du får gjort det, kan du tenker over resultatene her i denne artikkelen. Det er slett ikke umulig at responsen hos din målgruppe er omtrent som den jeg oppdaget.

admin