MyAd Norge er lansert
Lokalet på SAS Hotellet i Oslo var fullt og det var duket for lansering av MyAd.no som ble lansert etter lang og hard pilotprøve. For smertefritt har det ikke vært, men jeg er imponert over at de “tørr” å vise muskler mot mektige Goliat mer kjent som Google AdWords.
Stolte eiere fortalte at de mer eller mindre har tatt kontroll på det norske konkurransemarkedet ved at de nå utgir norgeshistoriens største alliansenettverk på internett.
MyAd har invitert de største mediehusene i Norge som partnere sammen med en rekke tunge internettportaler som startsiden.no, NA24 og Nettavisen. Skal de lykkes må de tenke distribusjon i volum.
De innrømmer selv at annonse på søkemotor ikke er deres sterkes side og gir dermed Google AdWords foreløpig monopol på dette området. Det som kan bli spennende er hvordan MyAd tekstannonsering vil fungere sammen med artikler for de ulike portalene. Jeg tenker da spesielt på konverteringsraten av klikkene som oppnås.
MyAd bygger på samme budgivningsprinsipp som Google AdWords, hvor de som betaler mest får de beste plasseringene.
Det savnes fremdeles en del viktige måleinstrumenter som må på plass for å kunne benytte MyAd på en seriøs måte. Blant annet er ikke sporingskoder tilgjengelig slik at man på en enkel måte kan spore konverteringene.
Estimering av antall trafikk og klikk er heller ikke på plass, men etter spørsmål i salen innrømmet de at dette ikke var så langt unna i utviklingsprosessen.
Det blir spennende å se hvordan lille David kjemper kampen mot giganten Google.com i årene fremover. Hvem trodde vel på 90-tallet at nettleseren Netscape ikke er særlig nevneverdig knappe 10 år senere?
Det som blir avgjørende for oss i markedsføringsbransjen er først om fremst ROI (return on investment) og om konverteringsraten dermed er høy nok i forhold til artikkelstyrt annonsering fremfor søk.