Kirurgisk bannerannonsering – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Kirurgisk bannerannonsering

Ikke alle er klar over at man kan velge å kjøre bannerannonser overfor ansatte i spesifikke firmaer.

Tekst: Reimar Vetne

Domene-styrt bannerannonsering er et virkemiddel som få har hørt om, og enda færre har prøvd.

Tjenesten går ut på at bannerannonsene til en annonsør bare vises overfor ansatte i et spesielt firma, eller overfor personer som kobler seg til internett gjennom en spesiell internetttilbyder.

Noen tenkte eksempler på hva domene-styring kan brukes til:

  • Gjensidige Nor kan kjøre stillingsannonser overfor alle ansatte hos Storebrand og forsøke å kapre talenfulle forsikringsmedarbeidere fra konkurrenten – enten som et hemmelig angrep ("Gjensidige søker erfarne forsikringsfolk til toppjobber") eller åpent ("Helnorske Gjensidige tilbyr spennende forsikrings-stillinger for Storebrand-ansatte som ikke vil bli finske").
     
  • Et medieselskap kan gjøre en kampanje overfor ansatte i reklamebyråer. "Annonsører som skal treffe eldre annonserer fast i Vi over 60. Last ned mediakit her".
     
  • En ISP kan prøve å kapre kunder fra en konkurrent. "Lei av dårlig kapasitet hos Sensewave? Prøv Telenor – Norges feiteste internettlinjer"
     
  • I forbindelse med en større DM-kampanje til landets 100 største bedrifter kan man supplere med bannerannonsering til de samme bedriftenes ansatte.
     
  • Du kan lage ablegøyer med konkurrenter. "Dinamo gratulerer Leo Burnett med 2 sølv-priser, og beklager at vi stakk av med gullprisene foran nesen deres." Eller "Hei TV3-ansatte! Vi vant seerkampen i vår. Lykke til med høsten! Hilsen kollegaene deres i TVNorge".
     

De fleste nettsteder og nettverk som selger bannerannonse-plass tar litt ekstra for slik domene-selektering. På den offisielle prislisten til SOL er listeprisen for en bannervisning uten selektering 18 øre, og 23 øre hvis den skal vises kun for utvalgte bedrifter/domener.

Når du nevner navnet på firmaet som du sikter mot i selve annonsen, er du garantert en utrolig høy oppmerksomhet. Det er uhyre sjelden man opplever å se navnet på firmaet man jobber i lyse over skjermen. Selv om du ikke nevner navnet på firmaet til målgruppen, får du en kostnadseffektiv bannerkampanje ved at du bare betaler for akkurat den målgruppen du er interessert i.

Teknologien fungerer bare for de bedriftene som har fastlinje til internett og fast IP-adresse, men det har etter hvert alle mellomstore og store norske selskap. Det er kun de aller minste bedriftene som fortsatt bruker oppringt forbindelse og får nytt IP-nummer hver gang – og dermed ikke kan nås gjennom domene-styring av bannerannonser.

Fortsatt usikker på om domene-selektering er noe for dere? Ta en prat med Doubleclick, Netpool, SOL, VG, Nettavisen og de andre som selger bannerannonseplass, og be om råd og tilbud. Estrategis vurdering er at dette er en altfor undervurdert mulighet.

admin