Kirurgisk bannerannonsering
Ikke alle er klar over at man kan velge å kjøre bannerannonser overfor ansatte i spesifikke firmaer. |
Tekst: Reimar Vetne Domene-styrt bannerannonsering er et virkemiddel som få har hørt om, og enda færre har prøvd. Tjenesten går ut på at bannerannonsene til en annonsør bare vises overfor ansatte i et spesielt firma, eller overfor personer som kobler seg til internett gjennom en spesiell internetttilbyder. Noen tenkte eksempler på hva domene-styring kan brukes til:
De fleste nettsteder og nettverk som selger bannerannonse-plass tar litt ekstra for slik domene-selektering. På den offisielle prislisten til SOL er listeprisen for en bannervisning uten selektering 18 øre, og 23 øre hvis den skal vises kun for utvalgte bedrifter/domener. Når du nevner navnet på firmaet som du sikter mot i selve annonsen, er du garantert en utrolig høy oppmerksomhet. Det er uhyre sjelden man opplever å se navnet på firmaet man jobber i lyse over skjermen. Selv om du ikke nevner navnet på firmaet til målgruppen, får du en kostnadseffektiv bannerkampanje ved at du bare betaler for akkurat den målgruppen du er interessert i. Teknologien fungerer bare for de bedriftene som har fastlinje til internett og fast IP-adresse, men det har etter hvert alle mellomstore og store norske selskap. Det er kun de aller minste bedriftene som fortsatt bruker oppringt forbindelse og får nytt IP-nummer hver gang – og dermed ikke kan nås gjennom domene-styring av bannerannonser. Fortsatt usikker på om domene-selektering er noe for dere? Ta en prat med Doubleclick, Netpool, SOL, VG, Nettavisen og de andre som selger bannerannonseplass, og be om råd og tilbud. Estrategis vurdering er at dette er en altfor undervurdert mulighet.
|