Tekst: Reimar Vetne
Målgruppe
Er mange eller få av dine kunder og prospekter online? Forventer de å se at du er synlig på nettet? Fins det gode online medier hvor du treffer din målgruppe spesifikt?
Produkter
Hvor stor andel av salget av de ulike produktene dine foregår i dag online – til informasjonsinnhenting eller transaksjoner? Hvor stor andel ønsker dere skal skje online?
Målbarhet
Enkelte forhold rundt internett annonsering er målbare, f.eks. hvor mye trafikk, salg og gjenkjøp utløses av de ulike annonser og kampanjer (merkevarebygging er fortsatt like lett eller vanskelig å måte online som i tradisjonelle medier). Hvis du har en teknisk infrastruktur på plass til å måle slikt, gir det rom for å bruke en større andel av annonsebudsjettet online enn hvis du ikke har det.
Budsjett-størrelse
Etablert reklamevitenskap sier at jo mindre annonsebudsjett du har, jo færre medier bør du bruke. Det er bedre for små annonsører å være godt synlig i ett eller to medier enn å smøre seg tynt utover mange. Du kan da f.eks. velge kun et tradisjonelt medium (f.eks. Finansavisen) og kun et nettsted (f.eks. Digitoday), og dermed oppnå en balanse mellom tradisjonelle medier og online likevel. Men hvis du har et lite annonsebudsjett og allerede har valgt ut et eller to papirmedier som du fokuserer kronene dine på, så bør du være forsiktig med å allokere for mange midler over på andre (online) medier.
Jeg har latt meg fortelle at de fleste selskap bør ligge innenfor 20-40% av annonsebudsjettet allokert til online. Nett-medier og IT-relaterte selskap bør dog bruke mer enn dette, og vaskemiddelprodusenter mindre.
Husk ellers at internett annonsering er mer enn bannere. Du har webannonser i andre format enn bannere, sponsorater/fast annonseplass, tekst-annonser i epost-nyhetsbrev, affiliate-annonsering m.m.