Endringer i Google Ad-words – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Endringer i Google Ad-words

Google har gjort en stor endring i reglene for sin rubrikk-annonsering. Les mer om hvem som taper og vinner på endringen.

Jeg håper du er godt i gang med rubrikkannonsering på Google, den såkalte Adwords funksjonen. Estrategi skrev om denne annonsekanalen i desember 2003, med en skritt-for-skritt innføring.

I Flavus Data opplevde vi å doble omsetningen vår fra 2003 til 2004, og mye av æren for det skal Google Adwords annonsering ha. Mer kostnadseffektiv annonsering som gir øyeblikkelig salg for annonsekronene fins ikke her i landet. Vi har gjennomsnittlig fått 15-gangern for annonsering på Google for våre språklæringskurs (dekningsbidraget ved alle bestillingene er 15 ganger så høye som annonsekostnadene). Gå til vår Google annonseguide hvis du ikke allerede har gjort det.

Vel, nå i januar 2005 har Google gjort en endring i sine regler. Hittil har alle såkalte affiliates (forhandlere som får en provisjon av salget ved å sende trafikk til et nettsted) fått lov til å annonsere på Google og sende trafikken som de kjøper rett til sin merchant (det firmaet som har affiliate-programmet, står for salget og betaler ut provisjonen til de som har sendt dem trafikken).

Med andre ord, mange har levd av å være helt virtuelle mellommenn. De har kjøpt trafikk (annonsert) på Google og sendt det ikke til sitt eget nettsted men rett til salgssida for nettbutikken de promotorer.

De har levd på den marginen som har vært mellom annonsekostnadene hos Google, og salgsprovisjonen hos affiliateprogrammet.

"Google Cash" har mange kalt denne inntektsmuligheten, etter bestselger-eboka ved samme navn til Chris Carpenter. Carpenter var den første som så denne muligheten og populariserte den.

Ulempen for Google og Google-søkerne var at man på mange søkeord kunne finne en haug av annonser for det samme produktet, rykket inn av en rekke affiliates av samme affiliateprogram. I stedet for å se 8 ulike rubrikkannonser på siden for 8 ulike produkter, så så vi kanskje bare ett produkt promotert. Affiliatene sloss om oppmerksomheten seg imellom og tok opp all skjermplassen, mens leserne gikk glipp av variasjon – andre potensielt mer interessante produkter.

Vel, nå har Google satt en brems på dette fenomenet. Google lever jo til syvende og sist av å levere relevante søketreff til sluttbrukerne, så når sluttbrukerne klaget over ensretning i annonseseksjonen på sidene, så reagerte Google.

Den nye regelen nå er at det bare vil bli vist en annonse for hvert enkelt domene/nettsted/affiliateprogram – den som har betalt mest og har høyest klikkrate av annonsørene.

De som har levd av "Google Cash" – annonsere på Google og tjene provisjon på trafikken de sender videre – må nå legge om strategien. De må rett og slett lage sine egne nettsteder som omtaler, anmelder og anbefaler produktet som de er en affiliate av, og så sende trafikken videre fra sitt nettsted til affiliateprogrammets nettsted. De må gjøre noe nytte for seg i transaksjonen, bidra med noe nyttig informasjon for de potensielle kundene.

Det trenger ikke være noen dårlig løsning for affiliatene. Det krever litt mer tid og innsats, men kan i det lange løp vise seg å gi enda bedre affiliateprovisjoner ved at de "varmer opp" kundene og gjør dem tent på et produkt før de ber leserne klikke seg videre.

For alle oss andre som ikke har levd av "Google cash", er nyheten enda bedre og ubetinget positiv. Vi får nå rett og slett mindre konkurranse om hvert søkeord enn tidligere. Og med færre som byr på hvert søkeord, synker prisen vi trenger å by for å annonsere.

For norske søkeord blir forskjellen neppe merkbar, da få her hjemme har annonsert på Google og sendt trafikk rett videre til f.eks. Tradedoublers ulike norske affiliateprogram. Men når vi opererer med engelske søkeord for det internasjonale marked, vil vi kunne merke at annonsekostnadene synker en del innen mange bransjer.

Den offisielle meldingen fra Google kan du lese på https://adwords.google.com/select/news/sa_jan05.html
(I den norske teksten kaller Google affiliates for agenter, og merchants/affiliateprogrammet for morselskap.)

admin