Effektiv online annonsering på Google – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Effektiv online annonsering på Google

Googles annonseprodukt AdWords blir stadig bedre. Nå er brukergrensesnittet så enkelt og kraftig at det er enhver Direkte Markedsførers drømmemaskin.

Tekst: Reimar Vetne

I løpet av fire år har Google overtatt plassen som den ledende søkemotor i verden. Ved hjelp av en haug med gründere med doktorgrader i matematikk, statistikk og informatikk, utviklet Google seg raskt til søkemotoren som fleste brukere synes gav de mest relevante treffene.

De fleste nettsteder jeg har en finger med i, inkludert norske nettsteder, får desidert mest søkemotortrafikk fra Google. Alle andre søkemotorer kommer langt ned på lista.

Å optimalisere nettstedet ditt så det er godt synlig for Googles brukere er derfor viktig og lønnsomt. Det beste heftet på norsk er sannsynligvis "Slik kommer du først i søkemotorene". Heftet er til og med gratis og kan lastes ned hos Bedrerangering.com.

Google AdWords

Men utover Googles redaksjonelle produkt (søkeresultatene), har Google også et betalt annonseprodukt hvor du kan vise online rubrikk-annonser og hente ytterligere trafikk.


Google AdWords annonse

Du betaler pr. klikk (besøkende) som Google skaffer deg, såkalt Pay-Per-Click søkemotor-annonsering.

  • Hver rubrikkannonse består av en overskrift, to ytterligere tekstlinjer, og en webadresse.
     
  • Du kan lage så mange annonser du vil, og sammenligne dem fortløpende. Dermed ser du hvilke annonser som gir best klikkrespons og kan optimalisere kampanjene dine (og du får et billig og effektivt kurs i tekstforfatting!).
     
  • Google viser åtte slike AdWords rubrikkannonser på hver side, ute til høyre på siden. Hvor høyt opp din annonse vises bestemmes ikke bare av prisen du er villig til å betale pr. klikk (slik som hos Overture.com og Hent.no), men en kombinasjon av prisen du betaler og klikkprosenten. Google ønsker nemlig størst mulig avkastning fra annonseplassene sine, og sender din annonse lenger ned hvis den gir få klikk. Færre klikk er også en indikasjon på at annonsen er lite populær og relevant for brukerne, og Google er svært gira på å tilfredsstille søkerne med relevant informasjon.
     
  • Så jo dyktigere tekstforfatter du er, jo mindre behøver du å betale pr. klikk for å hevde deg i konkurransen om plassering høyt oppe på sidene!
     
  • Etter tusen visninger stopper Google annonsen for det enkelte søkeord/frase hvis du ikke har klart å komme over en klikkrate på en halv prosent (altså minst 5 klikk pr. tusen visninger) – igjen for å holde relevansen oppe. Annonser som folk ikke klikker på, tror Google er av liten interesse for leserne. Annonsen stopper ikke fullstendig, men kun for de søkeord/fraser som ikke oppnår en halv prosent. Hvis du ønsker å kjøre annnonser som bygger merkevare men som gir liten direkte respons, må du kjøpe Googles premiumsponsorat (se illustrasjon nedenfor). Disse premiumsponsoratene selges i store kvanta etter visning og ikke etter klikk, og  har ikke noen minimums klikkprosent.

Slik ser Googles søkeresultat-side ut.

Google viser opptil 8 AdWords rubrikkannonser på hver side. Så lenge det er mindre enn 8 annonser fra før på dine søkefraser, behøver du ikke betale mer enn minimumsprisen på 40 øre pr. klikk. For søkeord og søkefraser som er populære hos annonsørene, kan du vurdere å betale mer for å klatre høyere oppover og i hvert fall komme på førstesiden til det søkeordet.

Du registrerer deg som annonsør hos Google med ditt firmanavn, fakturaadresse og kortinformasjon (Visa eller Mastercard),og blir umiddelbart trukket et lite depositum på kr. 40,-. Derfra trekker Google deg for leverte klikk i etterkant.

Du setter selv en daglig maksimumsgrense som Google ikke må overskride.

Måling av salg på dine sider

I oktober 2003 kom Google med en helt ny og utrolig nyttig funksjon: statistikk over hvilke annonser og søkeord som fører til salg, epost-påmeldinger eller hva du enn ønsker å måle på dine sider! Dermed kan du se hvilke Google annonser som lønner seg, og hvilke annonser som bare genererer besøkende uten å gi tilfredstillende sluttresultat. 

Denne funksjonen heter "Konverteringssporing", og gjør Google nærmest til en drømme Direkte Respons maskin. Du har alle tall og kontrollpanelet for Google-kampanjene samlet på ett sted, inklusiv de nøyaktige tallene for hvor mye salg dine egne sider genererer!

Eneste minus

Det eneste lille minus jeg kan se for norske annonsører er at trafikken Google leverer fra norske brukere ennå ikke er så stor som man kan tenke seg. Hvis du driver et engelsk nettsted med kunder over hele verden, kan Google levere nærmest så mye målrettet trafikk som du ønsker og har råd til. For norske annonsører er vannmengden og vannføringen mindre. Men til en pris på nedtil 40 øre pr. klikk, og full oversikt og kontroll over alle annonser og søkeord i et så brukervennlig grensesnitt som Google tilbyr, er det bare å sette seg ned og legge ut noen annonser.

Vi tar av oss hatten for Google AdWords!

 

admin