De ulike annonseformatene – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

De ulike annonseformatene

Hva er fordelene og ulempene med forskjellige formater som bannere, boards, knapper, interstitials og sponsorater?

Bannere

Bannere er avlange annonser i størrelsen 468×60 punkter (se annonsen øverst på denne siden), og er blitt grunnformatet i online annonsering. Nesten alle nettsteder som selger annonseplass har en eller flere banner-annonser på sidene. Fordelen med formatet er at det er så utbredt at det er lett å sammenligne priser, visninger og direkte respons (klikk-rate) på tvers av ulike nettsteder. Det er sannsynligvis også blant den rimeligste annonsering du kan skaffe, i forhold til plassen. Kan brukes både til direkte respons (klikk) og langsiktig merkevarebygging.

Ulempen er at formatet er så utbredt at leserne har en tendens til å se hyppigere forbi disse annonsene enn andre formater. Man har "vennet" seg til å umiddelbart gjenkjenne det som en annonse og forsøke å overse det.

Boards

Boards er høye annonser i ulike størrelser. De er ikke like standardiserte som bannere, og kan bl.a. ha størrelsene 120×240 punkter (Digitoday), 130×240 (Dinside) eller 180×250 (VG). De er noe dyrere enn bannere (ofte ca. 50% dyrere), men gir også ditto bedre oppmerksomhet. Legges ofte i høyre kolonne på en side. Fordelen er god oppmerksomhet og mye plass til å få fram sitt budskap. Bra til merkevarebygging og undervise markedet om sine produkter.

Ulempene er at siden boards finnes i ulike størrelser, må du eller ditt designbyrå utforme flere ulike utgaver. Og boards er dyrere enn de fleste andre formater, slik at du får isolert sett færre eksponeringer for pengene.

Knapper / mindre annonser

Dette er mindre annonser i alle mulige formater. Noen er vanligere enn andre, feks. 120×60, 125×125 og 88×31. Se oversikten til The Internet Advertising Bureau. Disse annonsene ligger gjerne fast på en side i lengre tid. De minste annonseknapp-formatene har ofte ikke plass til annet enn en logo, og er derfor lite egnet til å kommunisere et lengre budskap, men er velegnet til å holde firmaets navn og logo i lesernes bevissthet, gjennom hyppige små logo-eksponeringer.

Interstitials

Også kalt "pop-ups". Dette er annonser som spretter uventet opp som en helt ny side (vindu) på lesernes skjerm, enten i fullskjerm-format eller deler av skjermen. De utgjør som oftest et irritasjonsmoment for leserne – på samme på som TV-reklame som avbryter et TV-program – men har selvfølgelig en uovertruffen oppmerksomhet. Dyrt, men kraftig format. Fordi formatet ikke er så populært hos leserne, er det viktig at annonsene utformes så morsomt, nyttig eller interessant som mulig, slik at leserne hvis mulig kan oppleve det som av verdi.

Sponsorater

Enkelte kaller enhver annonse som ikke har banner-format og som ligger fast på en side i lengre tid for et sponsorat. Det kaller vi knapper eller mindre annonser. Et sponsorat på nettet i våre øyne er en form for annonsering som knytter annonsørens navn til et verdifullt nettsted eller del av et nettsted på et diskret "ikke altfor kommersielt vis", med det håp at noe av "goodwillen" som sistnevnte besitter skal smitte over på en. Det er viktig at formatene (størrelsen) som benyttes på plassen som sponsoren får disponere er så ulikt vanlige annonseformater som mulig. Når en sponsor får bakgrunnsfargen på en seksjon i sine "firmafarger", og sin logo plassert diskret på et eller flere steder på siden sammen med ordene "Sponset av", har vi å gjøre med en form for sponsorat. Et godt eksempel er Castrols sponsing av Motor-seksjonen til Hjemmenett (www.hjemmenett.no/motor).

Av og til selges såkalte "ekslusive sponsorater", som betyr at annonsøren/sponsoren også får disponere all den "vanlige" annonseplassen på siden – bannere, boards, knapper etc. Hvis sidene man sponser på den denne måten har et smalt tema eller lesere som er midt i sin kjerne-målgruppe, kan den fullstendige eksponeringen gjennom slik eksklusivitet være effektiv.

admin