Annonsering i nyhetsbrev
Det kommer stadig flere nyhetsbrev på nettet. Samtidig er det en jevn økning både i kvalitet og abonnenter. Dette i kombinasjon med nødvendigheten av å treffe den rette målgruppen gjør nyhetsbrevene til en attraktiv reklamekanal. |
Tekst: Eirik S. Lund Det er to faktorer som avgjør suksessen til en annonsekampanje i et epost-nyhetsbrev. Det ene er naturligvis selve nyhetsbrevet og den andre er annonseteksten. Velge nyhetsbrev Før du kan annonsere, må du naturligvis finne det rette nyhetsbrevet. En rekke redaksjonelle nettsteder har et nyhetsbrev, som oftest er det en påminnelse og oversikt om hvilke artikler som er publisert på nettstedet siden sist (Estrategis nyhetsbrev er av denne typen). Men det finnes også rene nyhetsbrev hvor hele artiklene er lagt i selve epostmeldingen. Forskjellen på disse to typene er minimal for deg som annonsør. Det er størrelsen og målgruppen som er viktigst for deg. Nettstedsutgavene har ofte større abonnementsantall enn de rene nyhetsbrevene, men som regel betaler du i forhold til abonnenter uansett så dette er mindre vesentlig. Begynn med å abonnere på brevet. Lær deg "tonen" i nyhetsbrevet og finn ut hva artiklene handler om. Selv om det er et tema som i utgangspunktet ser ut til å komme inn under din målgruppe, kan realiteten være en annen. For å ta et helt enkelt eksempel, dersom det er et nyhetsbrev om musikk, så er det ikke det rette stedet salg av klassiske cd`er hvis alle artiklene viser seg å handle om techno. Annonseteksten Når du har valgt et eller flere nyhetsbrev, er tiden kommet for å skrive selve annonsen. Dette er vanskeligere enn man først tror. Ofte kan det være lurt å leie inn en tekstforfatter, fortrinnsvis med erfaring fra slike annonser eller fra DM kampanjer. Men er du selv flink med ord, kan du prøve å gjøre det selv. Husk at annonseteksten skal skille seg ut fra resten av teksten. Dette gjøres som regel rent grafisk av redaksjonen – f.eks. med noen linjer over og under annonsen. Språket du bruker i annonsen må også skille seg ut fra det redaksjonelle, men ikke mer enn at leserne føler en viss tilknytning til deg og ditt produkt. Ikke bruk for mye tekst. Husk at mange av leserne abonnerer for å få en rask oppdatering på nyhetene og derfor skygger unna de store tekstblokkene. Stort sett ligger annonsene på mellom 40 og 60 ord, men jeg har sett annonser som passerer 80 ord. De lengste annonsene, med noen få hederlige unntak, er det jeg kaller "bla-bla" annonser. Mye tekst og lite innhold. Vær kort og konkret, på den måten vekker du interessen før leseren hopper videre. Du bør bruke flere nyhetsbrev og flere versjoner av teksten. Ikke glem å registrere hvilke annonser folk kommer ifra hvis du har en teknisk løsning for dette. Det burde være en selvfølge, men jeg nevner det allikevel: Dersom du annonserer for et bestemt produkt eller tjeneste så link direkte til den siden og ikke til forsiden på nettstedet ditt…
|