6 Designtips for økt nettsalg
Utseendet teller mye når du vil ha respons. Her er 6 tips for et godt førsteinntrykk – hvis du er en webside som drømmer om kunder.
Tips #1: Se profesjonell ut
Pionertida på internett er over. Det er på tide at ditt firma lar (hva kunnskap angår) webdesign-amatørene tre til side og la de profesjonelle ta over (vi snakker fortsatt om kunnskap og ferdigheter, ikke inntektsnivå eller yrkesstatus). Et dårlig visuelt førsteinntrykk straffer umiddelbart salget ditt.
Vi sier ikke at designet må være sofistikert og lekkert. Men det må være ryddig, rent og proft.
Her er et eksempel på en webside på riktige side av “amatørmessig utseende”: klikk her. Det har et svært enkelt design, men bra nok til å beholde tilliten.
Her er et eksempel som sannsynligvis er på feil side av ‘amatøraktig’ og mister salg pga. designet: klikk her.
80 års erfaring med reisevirksomhet kommer ikke til sin rett her. Det ser visuelt mer ut som 8 ukers erfaring.
Tips #2: Ha epost-påmelding på første skjermbilde
Hvis du samler på epost-adresser fra dine besøkende (som mange flere nettsteder bør), så sørg for at påmeldingsmuligheten er synlig i det første skjermbildet som dine besøkende ser – før de må scrolle nedover sida eller klikke til undersider.
Påmeldingsraten vil ofte mer enn doble seg ved en synlig ‘ved-første-øyekast’ promotering av et epost-nyhetsbrev. Og jo flere epost-abonnenter du har, jo flere kan du bygge opp relasjoner med og sende produkttilbud til, og jo mer salg får du lang sikt.
Tips #3: Vis tydelig hva du ønsker
Skrev vi at du bør la epost-påmelding ligge i første skjermbilde når man ankommer et nettsted? Vi mente: gjør påmeldingen SVÆRT TYDELIG å se og vanskelig unngå. La linker være blå og tydelige. La skjemaer være innrammet, la bestillingsknapper være store og iøyenfallende, la overskrifter og produktbilder suge til seg leserens oppmerksomhet.
Å øke størrelsen på viktige elemener vil ofte i seg selv øke responsen. Mange sitter etter hvert med skjermer med ganske høy oppløsning, og den “handlekurv” knappen du trodde skrek i øynene er kanskje knapt synlig på skjermflaten til mange av dine lesere.
Det går fint an å kombinere tips #1 (profesjonelt design) med tydelig markering av hva du ønsker leserne dine skal gjøre.
Sjekk disse fire eksemplene på tydelige epost-påmeldingsskjemaer.
Tips #4: Tell antall klikk
Hold nettstedet ditt på streng diett – ikke i filstørrelse men i antall klikk som er nødvendig før brukerne kan gi deg penger. Tell f.eks. hvor mange klikk som trengs fra forsida på nettstedet dit, via en produktbeskrivelses-side, via ordreskjema og evt. handlekurv og til en handel er gjennomført. Kom du frem til mer enn 5 klikk? Ikke godt nok. Prøv igjen. Spark webdesigneren din (eller nettbutikkløsnings-leverandøren) og reduserer antall klikk.
Vi har en ‘interessant’ historie her på Estrategi. På en av våre videoer laget i 2005 demonstrerte vi hvor mange klikk som var nødvendig på et spesifikt nettsted før ordren var i boks. Jeg husker ikke det nøyaktive svaret, men tallet passerte i hvert fall 10 (takket være en vanvittig dårlig handleløsning som Mamut solgte den gang). Det nøyaktige nettstedet som vi hasselerte med ble senere (uten å vite på forhånd om vår bruk av dem som et dårlig eksempel) en Estrategi kurskunde og seminardeltaker, og så videoen…
De har siden slanket antall nødvendig klikk før kundene kommer i mål betraktelig, og økt salget enormt.
Så vi avstår fra konkrete eksempler i denne omgang, men du kan gjennomføre testen på egenhånd. Lek at du er en av dine egne kunder, og prøv å finn frem til produkter fra din forside, og gjennomfør et salg. Var det kjapt og trygt, eller var det tungvint og frustrerende?
Tips #5: Ha en gjennomtenkt klikk-flyt
Ikke bare bør du redusere antall klikk dine kunder må gjennføre på ditt nettsted for å gjøre de tingene du vil at de skal gjøre (melde seg på ditt epostnyhetsbrev, lese ditt innhold, bestille dine produkter). Du bør også lage en strategisk ‘klikk-flyt’ som maksimerer responsen du får (respons på respons på respons).
Et eksempel kan være: På forsida blir man lokket med et flott gratis gave (en gratis rapport, en gratis vareprøve, et abonnement på et av dine produkter med første måneds levering gratis, en gratis konsultasjon, e.l.). Når den ‘bestillingen’ er gjennomført, får leseren umiddelbart spørsmål om hun også ønsker å kjøpe et produkt til bare kr. 199, som er en 60% rabatt som du gir akkurat nå til de som netttopp har gjennomført [det de nettopp har sagt ja til]. Alle som sier ja til dette, får så tilbud om et enda dyrere produkt i tillegg.
Så gratis > rimelig produkt > dyrt produkt.
Markedsførere kaller dette for en “oppsalg sekvens”. En slik strategisk rekkefølge av sider og tilbud som du serverer dine lesere kan være sofistikert og ha mange trinn, eller være kort og enkel med et par-tre trinn. Poenget er at du har tenkt gjennom hva du ønsker å tilby dine besøkende, og hvilken rekkefølge som er mest naturlig og responsutløsende.
Tips #6: Bruk lyd og video
I dag er audio og til og med video blitt dagligdags teknologi på web. ‘Alle’ firmaer kan få til å legge ut små salgshilsener og tilbud fra sjefen eller andre ansatte. Grunnen til at video er så effektivt for å dra opp respons og salg (når man lager videoer med nogenlunde tillitsvekkende innhold) er at man på et par korte minutter får etablert kjennskap og tillit mellom deg og leseren. Du blir lynkjapt en person som leseren kjenner og har sett ‘live’ (føles det som om), og et salg kommer svært mye enklere og raskere.
Hvis økt salg er viktig, så er det er ikke lenger noen som helst grunn til ikke ta i bruk videoer på ditt nettsted.
Lykke til.