To tips for utforming av pressemeldinger – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

To tips for utforming av pressemeldinger

Vi får masse pressemeldinger hit til Estrategi. De fleste har null interesse for oss, og for mange av de andre mediene som mottar dem. Her har du årsakene…

Tekst: Reimar Vetne

Denne artikkel er på siden av det vi dekker i Estrategi (forretningsmessig utnyttelse av internett og IT). Vi skal gi et par kjappe tips om bearbeiding av pressen – de nye elektroniske medier såvel som de etablerte.

PR og pressearbeid er viktig for de fleste bedrifter, små og nystartede som store og etablerte. Svært mange av dere leste artikkelen vår om Idé Data denne uka, og det gav Idé Data god oppmerksomhet som det ellers betaler for i form av annonsering eller salgsframstøt.

Her er par tips for bearbeiding av oss i pressen.

1-til-1 gjelder også her

Medier er ikke like. De ulike aviser, tidsskrift og kringkastere kan ha forskjellig stoffområde, vinkling og plass til disposisjon for omtale av bedrifter som dere. For en lokalavis eller nærradio er lokale forhold ved din bedrift viktig. For nasjonale medier teller det lite. Nasjonalt fjernsyn (NRK og TV2) har forholdsvis lite plass (høyt nåløye) for dekning av teknologi-saker, mens Computerworld og Digi.no har mye plass. Og så videre. Dette er elementær PR-lærdom. Du må behandle de ulike mediene ulikt og kontakte dem med ulike og skreddersydde budskap.

Her i Estrategi får vi sjelden slike henvendelser. De fleste henvendelser fra dere kommer i form av pressemeldinger på epost med haugevis av andre medieselskap i "til" eller "kopi" feltet. Altså samme budskap til Estrategi som til Hegnar, Digi og Aftenposten.

Siden vi har et veldig spesielt og snevert stoffområde, er de fleste pressemeldinger skivebom for oss. Vi dekker internett og IT, men vi skriver ikke nyhetssaker (og definitivt ikke når selskaper ansetter nye personer, som vi får massevis av pressemeldinger om). Vi lager praktiske how-to artikler om hvordan man gjør seg nytte av internett. Forslag til case-historier fra bedrifter (eller deres leverandører/konsulenter som har hjulpet en bedrift) kunne derfor være interessant, men det får vi sjelden.

Så 1-til-1 arbeid gjelder for PR-arbeid også, akkurat som for kundebehandling. Sett deg inn i et mediums særegenheter, og kontakt dem med et budskap som akkurat de vil ha interesse av å dekke.

 

Gjør nytte for deg

Vi journalister er mennesker, og lar oss selvsagt påvirke av tips, hjelp og smisk (den ærlige varianten, selvsagt). Kontakt oss ikke bare når du vil oppnå noe ("få inn en sak"), men når du har noe informasjon på hjertet som er nyttig for oss. Og vær ærlig. Fortell oss at det nå går nedover med selskapet ditt hvis det gjør det, hvorfor du tror dere sliter, og hva dere gjør for å snu trenden. Fortell oss i Estrategi hvilke trender dere ser for internett fra deres ståsted, positive som negative. Gjør oss til bedre og mer kunnskapsrike journalister. Gi oss uegennyttig tilbakemelding på artikler dere er enige eller uenige i, og tips om oppfølgingssaker (som altså ikke gjelder dekning av ditt firma).

Da er sjansen mye større for at bedriften din blir synlig på vår radar når det er grunn til å dekke akkurat dere.

admin