Stor test av norske nettbutikk-løsninger – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Stor test av norske nettbutikk-løsninger

Resultatet er nedslående. Relativt lite skiller de norske nettbutikk-løsningene, og kritiske funksjoner mangler fortsatt hos samtlige.

 

Hva og hvorfor en nettbutikkløsning

Før jeg forteller om hva vi oppdaget i vår undersøkelse, så la meg minne om det opplagte som ikke alle tenker over: En nettbutikk-løsning er ikke nødvendig for alle firmaer som vil selge varer på nettet. En nettbutikkløsning (også kalt en ehandelsløsning) er en databasedrevet applikasjon på et nettsted som gjør det enkelt for bedriften (nettbutikken) å legge ut og oppdatere mange produkter, og enkelt for kunden (den som handler i nettbutikken) å kjøpe flere varer på en gang.

En nettbutikkløsning er i bunn og grunn en publiseringsløsning (CMS – content management system) med en handlekurv-funksjon.

Disse to kriteriene er viktige å huske (selger har mange produkter til salgs, og kjøper bestiller typisk mer enn et produkt om gangen). Hvis disse to faktorene ikke er til stede (altså hvis du selger et fåtall produkter, og en typisk bestilling er på bare ett produkt), så har man ikke bruk for en nettbutikkløsning. Da kan man som selger fokusere på å skrive drivende gode salgsbrev som statiske websider i stedet, legge inn et ordreskjema nederst på hver salgsside, gjerne med et oppsalg på neste side, og man er klar til å tjene penger.

Faktisk viser mange tester at en handlekurv-funksjon kontra et enkelt bestillingsskjema nederst på produktsida drar ned konverteringsraten (prosenten av de besøkende som bestiller). Årsaken er selvfølgelig at jo flere klikk som skal til for å bestille noe, jo færre bestiller. Og en handlekurvfunksjon krever alltid flere klikk enn et skjema nederst på produktsida.

Hvis en typisk kunde ønsker å bestille mer enn et produkt i en bestilling, så oppveies forhåpentligvis denne reduksjonen i konverteringsraten av økningen i gjennomsnittlig ordrestørrelse.

Norske løsninger

Det finner mange nettbutikkløsninger på det norske markedet, som oversikten (betalte oppføringer) på Kvasir viser:

http://www.kvasir.no/c/biz/branch/comp/ebiz/

Det snodige i vår 2008 undersøkelse er at leverandørene ser ut til å kopiere hverandres funksjonalitet uten å vise altfor stor kreativitet eller kunnskap om nettsalgsprinsipper.

Omtrent alle har disse funksjonene:

  • Katalogfunksjon som gjør det lettvint å legge ut og oppdatere mange varer
  • Handlekurv så kjøper kan vandre rundt i nettbutikken og plukke ut flere varer hun ønsker å bestille
  • Kampanjemåling slik at man kan spore bestillinger tilbake til særskilte inngående linker (slik at man kan se salg og lønnsomhet ved ulike annonser og kampanjer, som hver har fått sine unike linker til nettbutikken). Ok, ikke alle har dette ennå, men det begynner nå å bli mer vanlig i løsningene.
  • Online kortbetaling er også blitt nokså vanlig etter hvert, integrert med betalingsløsninger slik som Netaxept.no og Cardia.no
  • Ordrebehandling, med eller uten integrasjon med regnskapssystemer
  • Epostnyhetsbrev funksjon (kringkasting av samme epost på samme tid til alle eller et utdrag av kontakter og kunder)

Og samtlige norske løsninger (så vidt vi kan se) mangler disse to vitale funksjonene:

  • Splitt-testing av produktbeskrivelser

Mange har etter hvert prøvd Adwords annonsering hos Google og sett hvor smart og lønnsomt det er å kunne legge ut to eller flere ulike annonser og så spore både antall klikk og antall bestillinger hver annonse produserer, og dermed annonsekost per ordre fra hver annonsevariant.

I DR/DM faget offline har slik splitt-testing vært barnelærdom i mange tiår. Man sender ut ulike varianter av salgsbrev/direct mail, og ser hvilke som genererer flest bestillinger. I en nettbutikkløsning burde det vært enkelt å kunne legge ut to eller flere ulike overskrifter og produktbeskrivelser av et og samme produkt, som så vises 50/50 til de besøkende som kommer til nettbutikken, og man måler salget hver av utgavene gir.

Kjempenyttig og grunnleggende funksjonalitet – men finnes ennå ikke som standard i en eneste norsk løsning!

(Hvis du er en leverandør: vennligst ikke skriv til oss og si at dere gjerne kan utvikle dette som en skreddersøm til de særskilt interesserte bedriftene som ønsker dette. Alt kan selvsagt skreddersys når man legger nok penger på bordet. Dette er en undersøkelse av ‘hyllevare’ nettbutikkløsninger.)

  • Sekvensbasert epostnyhetsbrev funksjon

Dette er epost som er ferdigskrevet på forhånd og som sendes ut i sekvens (i intervaller) til mottakerne. F.eks. ved påmelding eller bestilling av et produkt mottar kunden/kontakten epost nummer 1, dagen etterpå mottar man epost nummer 2 med et oppfølgingsbudskap, to dager etter det får man epost 3, en uke etterpå epost 4, og så videre.

På engelsk kalles dette ofte for autoresponder funksjonalitet, og er en selvfølge hos alle engelske epostnyhetsbrev løsninger (f.eks. Aweber.com og iContact.com).

De ulike kontaktene ligger til enhver tid på ulikt sted i sekvensen. Noen mottar i dag epost nummer 1, andre mottar ingen epost i dag, andre mottar epost nummer 4 eller 7.

Dette er glimrende både til salgsoppfølging av prospekter og oppfølging av kunder etter et kjøp (f.eks. opplæring dag for dag eller uke for uke av alle som har kjøpt et spesifikt produkt og trenger drahjelp for å komme i gang med å bruke produktet). Systemet holder regnskap med hvem som skal motta hvilken epost og når.

Dette er en kjempenyttig og grunnleggende funksjonalitet – men finnes ennå ikke som standard i norske nettbutikkløsninger.

Disse to elementene er så viktig og grunnleggende for alle med et kremmerinstinkt og et minimum av kunnskap om lønnsomt nettsalg (og alle som har fulgt med Estrategi i løpet av årene), men finnes altså ikke i en eneste norsk nettbutikkløsning.

Ingen gidder å differensisere seg på disse to elementene som betyr så mye for salg og lønnsomhet i en nettbutikk. Kreativiteten og tidsbruken legges ned hos utviklerne av nettbutikkløsninger på helt andre funksjoner som har helt marginal betydning for salget i nettbutikken. En ehandelsløsning utviklet for norske bedrifter som primært ønsker å selge og tjene penger finnes ikke.

Vi i Estrategi.no lever fortsatt i håpet om at en norsk leverandør en eller annen gang får lyst til å differensiere seg og utvikle dette som standard-funksjonalitet, men vi har levd i det håpet i mange år, så mange kyniske lesere vil nok si at vi bør innse at vi nordmenn alltid vil henge etter innen forståelse for og mulighet for nettsalg.

Vi vil derfor per 2008 ikke anbefale noen særskilt leverandør for våre lesere. Mange småting skiller løsningene og leverandørene, men så lenge du sørger for å få med alt som vi nevnte i “standardfunksjon” listen her i artikkelen, og til en fornuftig pris, så gjør du det beste valget du kan gjøre i år.

Lykke til med valget og med nettsalget ditt.

Reimar