På tide med audio på nettstedet ditt – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

På tide med audio på nettstedet ditt

Lyd (tale) på nettstedet er i ferd med å ta av. Kundene føler webopplevelsen som mer personlig når du snakker til dem, og salget øker.

Tekst: Reimar Vetne

På tide å la kunden høre fra deg

Web-teknologien har stått relativt stille de siste fem årene. Et nettsted for et firma eller organisasjon består stort sett av hvite sider med sort tekst, og en del bilder og illustrasjoner rundt.

Noen webdesignere med ekstra kunstnerisk og/eller teknisk interesse har forsøkt å friste websurferne inn i flash-animasjoner, stort sett uten hell. Animasjonene har vært mer preget av behovet for å imponere enn ønsket om å kommunisere og selge, så de fleste av oss klikker vanemessig på "hopp over flash-intro" når vi har valget.

Men en teknologi er på full fart oppover, spesielt på amerikanske kommersielle nettsteder: tale. Innehaveren av nettbutikken, eller en av selgerne, prater til kunden om nettstedet og produktene (i en ferdiginnspilt lydfil), og salgstallene fyker i været.

Rent teknisk ligger det som en liten Play-knapp på websida, hvor leseren oppfordres til å klikke og lytte til en lydfil (mp3-fil pakket inn i Flash).

Spekulasjonene om hvorfor salget fyker i været med slike lydinnslag på nettsida er mange. De to viktigste er nok at webopplevelsen blir mer personlig, og at kunden dermed føler at nettbutikken er mer seriøs og pålitelig. Den andre viktige årsaken er at kunden bruker lengre tid på nettstedet og får med seg mer av salgsbudskapet. Man mottar rett og slett en del bra salgsargumenter gjennom audio-presentasjonen.

Demo: Velkommen-snutt

Før du gjør noe som helst mer, lytt til denne varianten av en audiopresentasjonen.

En slik lydfil kan med fordel legges høyt oppe på forsida på et nettsted. Lydfilen setter an tonen, bokstavelig talt, og forteller leseren om hva dette nettstedet har å by på.
 

Demo: Lydpostkort

Hvis du er en av abonnentene på Estrategis nyhetsbrev, så har du fått tilsendt dette lydpostkortet som en introduksjon til denne artikkelen.

Klikk her for å se og høre postkortet.

Her er en del andre bruksmåter for lydfiler/tale på ditt nettsted.

  • Audio-nyhetsbrev. Lag en luksus utgave av epost-nyhetsbrevet ditt, hvor abonnentene får 5 kompakte minutter med historier, informasjon, tips og lærdommer – rett fra leveren og inn i mottakerens hjerte og sinn.
     
  • Testimonials. Få uttalser fra fornøyde kunder og bransjeeksperter som lydfil i stedet for som tekst. Gjør et enda større inntrykk på kundene enn tekst-uttalelser.
     
  • Produktforklaringer. Lag et egen produkinformasjons-snutt for hvert av dine produkter, en slags virtuell selger som er hakket mer jordnær og virkelig enn de fleste nettbutikker.


Ressurser

Det er ennå ikke, så vidt jeg kan se, noe særlig med norske ressurser og programvare om temaet.

Her er noen engelske ressurser jeg kan anbefale sterkt (jeg har kjøpt alle selv):

  • Audio C4 – et minikurs bestående av en ebok (pdf-dokument) og mp3-eksempler på hvordan man bruker audio på et kommersielt nettsted
     
  • SonicMemo – programvare for å kunne legge ut mp3-filer med play-knapper, slik jeg har gjort på denne sida (ja, jeg har brukt SonicMemo til dette). Fungerer for både PC og Mac. Billigere i lengden enn Audiogenerator (se nedenfor), men krever at du har kunnskap nok til å kunne ta opp din egen tale via en mikrofon og lydkortet
     
  • AudioGenerator – amerikansk tjeneste som både produserer og hoster lydfilene for deg. Du ringer til AudioGenerators tlf-nummer i USA, taster inn din kode, taler inn budskapet ditt via telefon, og legger så på rører. Så klipper og limer du inn en kode på websida di, og lydfilen ligger ute med Play og Stopp knapper.

Lykke til!

– Reimar

admin