seo byrå – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " seo byrå "

Gjøre SEO selv – eller leie inn et byrå?

Her tar jeg for meg om du bør gjøre SEO selv, eller leie inn et byrå. Svaret kan kanskje overraske deg…

Innledning: Internettmarkedsføring vokser veldig om dagen. Det er jo ikke rart med denne spesielle situasjonen vi befinner oss i med nedstengt land og at veldig mye av handelen nå går via nettbutikker.

Personlig tror jeg at dette kommer i stor grad til å forbli slik. Ikke nedstengningen av landet, og allerede nå ser vi oppmykning av situasjonen, men at folk blir ennå mer vant til netthandel. I en slik situasjon er det ikke nok for en virksomhet å bare ha et nettsted.

Det er VIKTIG at ditt nettstedet er synlig for brukerne og vises i søkeresultatene når brukere søker etter relaterte nøkkelord. Husk at så mange som 93% starter søk etter en vare på nettet. De går til Google og skriver inn hva enn de lurer på, og venter et svar på første siden i Google. Dette er en viktig markedsstrategi for de fleste bedrifter. 

Er ditt nettsted på side 2 eller lavere i Google så får du så og si ingen oppmerksomhet…

PROBLEMET er at du har konkurrenter. Og de selger konkurrerende produkter og tjenester til deg. Hvis dine kunder finner dem FØRST, ja så handler de sannsynligvis fra dem. Det er tapt inntekt for deg.

Så hvordan sørger du for at du blir lagt merke til – og får mer omsetning og salg?

LØSNINGEN på dette er å få din kundegruppe til å finne dine produkter eller tjenester FØRST. Det vil si at du må få din nettbutikk eller din hjemmeside plassert over dine konkurrenter i Google.no

Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet.

Hva er SEO?

Dette er altså SEO optimalisering av ditt nettsted, slik at Google finner ut at ditt nettsted er viktigere enn dine konkurrenters nettsteder. Den handler om å gjøre justeringer av ditt nettsted og innhold på ditt nettsted, slik at man endrer Googles oppfattelse av hvor viktig det er. I tillegg påvirkes Googles oppfattelse av delinger på sosiale medier og annen digital markedsføring du gjør.

Hvem bør gjøre søkemotoroptimaliseringen?

Flere og flere selskaper har tatt inn over seg at søkeoptimalisering er viktig.

Selv har jeg som rådgiver hjulpet mange selskaper, store som små, siden 2004. Allerede i 2004 hjalp jeg som SEO konsulent en liten “bed and breakfast” i Oslo til å ligge høyere enn de store hotellkjedene når folk søkte etter “overnatting Oslo” og liknende søkeuttrykk. Det lønte seg VELDIG for dem.

Og det er det som er hoved-drivkraften bak SEO: Det SKAL lønne seg for ditt firma!

Mitt inntrykk er at mange konsulenter er mer opptatt av at man skal rangere høyt i søkemotorene enn at det skal gi resultater. Jeg har selv vært det, for det blir av og til “et spill”. Men nå som jeg har modnet som SEO rådgiver er jeg veldig opptatt av resultatene – på din bunnlinje. Det skal vises at du gjør søkemotoroptimalisering på riktig måte…

Når du nå står i valget på hvordan du skal gjennomføre søkemotoroptimalisering av ditt nettsted, så kan du velge å gjøre det selv – eller hente inn kompetanse utenfra.

Bruke egen ansatt, eller leie inn et byrå?

Du kan velge mellom å gjøre søkemotoroptimalisering internt, eller hente en spesialist utenfra

Er internt SEO bedre, eller bør du sette ut søkemotoroptimalisering til et byrå? Hva er fordeler og ulemper med å få SEO på nettstedet ditt gjort internt i forhold til outsourcing av SEO-behovene dine? Både internt SEO og outsourcing SEO har sine fordeler og ule arbeidmper. Hvert selskap må se på begge disse modellene og deretter bestemme ut fra deres behov.

Her er noen betraktninger og tips:

Fordeler med å optimalisere selv

1. En intern som arbeider med søkeoptimalisering vil kjenne virksomheten din godt, og dermed forstå nyansene i selskapet og dens utfordringer også. Det betyr mye å forstå mekanismene i et selskap, og vite hvilken trafikk som gir flest betalende kunder – og gjerne salg av de varene eller produktene som gir høyest overskudd. Da bør vedkommende ha god kunnskap om SEO, og det kan man få ved å gjennomføre et SEO kurs.

2. Ved å gjøre optimaliseringen ved å bruke interne ressurser har du også full kontroll over strategiene og utførelsen av dem. Det kan du også gjøre til eksterne konsulenter, men da må du fullt ut stole på dem. Ved å bruke en intern person kan du også kontakte han/ henne umiddelbart for eventuelle endringer siden han/ hun sitter på samme kontor som de andre ansatte i selskapet.

3. Den interne SEO-eksperten jobber kun på nettstedet ditt og ikke på andre nettsteder. Dette betyr at eksperten kan gi full oppmerksomhet til nettstedet ditt og kan jobbe med å forbedre rangeringen på nettstedet ditt. I tillegg vet du at vedkommende ikke vil kunne ha blandede motivasjoner

4. Noen ganger er det billigere å gjøre endringene selv enn outsource til byråer. Samtidig er det en sannhet med modifikasjoner. For dårlig optimalisering er mye dyrere for firmaet enn god søkemotoroptimalisering som det betales for. I tillegg vil du måtte betale vedkommende 100% av tiden, mens en konsulent ofte vil kunne gjøre jobben på kortere tid på grunn av lang erfaring og gode verktøy.

Ulemper med å gjøre SEO internt

1. Søkemotoroptimalisering er et raskt skiftende felt. Algoritmene til søkemotorer fortsetter å endre seg. Google oppdaterer algoritmene sine mange ganger i året. Så man bør alltid være oppdatert på endringene. Ferdighetene endrer seg også. Hvis du bestemmer deg for å gjøre SEO for nettstedet ditt in-house, må du bruke tid og noen ofte penger for å lære deg de nye sidene ved synlighet i Google og holde deg oppdatert med endringene.

2. Det kan være tidkrevende hvis du må følge med på trendene i verden rundt deg og samtidig gjøre andre oppgaver i firmaer. Du må også ta hensyn til den generelle markedsføringen av nettstedet ditt, og gjerne tenke betalt annonsering samtidig som du gjør søkeoptimaliseringen. Det stjeler tid og fokus fra SEO-jobben, og ofte lider da resultatene på grunn av dette.

3. Arbeidet krever en rekke verktøy. Hvis du velger å gjøre dette internt, må du kjøpe disse verktøyene. Dette kan være veldig dyrt. Bare det å ha disse verktøyene er ikke nok. Du må også lære hvordan du bruker dem, noe som ytterligere kan ta mye av tiden din. En konsulent bruker de samme verktøyene fordelt på mange kunder, og dermed er kostnaden knyttet til verktøyene for ditt firma veldig liten

4. En annen ting som er veldig stor ulempe med egen ansatt til denne jobben er at du er “gift med han/ henne”. Det vil si det er veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende dersom han/ hun egentlig ikke er noe god på jobben sin. Ved å leie inn en konsulent kan du enkelt bytte konsulent hvis du ikke ser ønskede resultater.

>>> TIPS: Hvis du ønsker å gjøre søkemotoroptimaliseringen selv så kan du nå leie inn en SEO rådgiver som forteller deg hva du bør gjøre. Da gjør du det timeskrevende selv, og sparer en del fakturerte timer på det. Samtidig får du gode resultater.

“Jeg kontaktet Preben fordi vi hadde et kritisk SEO-problem. Basert på hjelp og råd fra han, kom vi igjen fort opp på topp 5 på Google. Rådene hans var svært konkrete og lett for meg som ikke er dataekspert å forstå og gjøre noe med. Dessuten ga han oss nyttige tips også utover det vi spurte om.”
– Bjørn Løvland, daglig leder, Stiftelsen Tryggere – Januar 2020

Fordeler med å sette bort SEO til en ekspert eller et SEO byrå

1. Den største fordelen ved å outsource SEO-behovene dine til et byrå er at du får kompetansen til et helt team av SEO-eksperter som vil jobbe på nettstedet ditt. Siden det er et team som i stor grad bare jobber med SEO-prosjekter, vil de være oppdatert med de nyeste trendene i virksomheten, og derfor trenger du ikke bruke tid eller penger på å bli kjent med disse trendene.

Teamet vil lage SEO-strategier for din virksomhet og holde disse trendene i tankene. Dessuten vil de kunne dra veksel på erfaringer med mange andre klienter de har, og dermed gi deg mye raskere resultater. Hvis du lurer på hva SEO koster kan du finne pris på SEO her.

2. SEO-byråer samarbeider med et stort antall kunder. Fordelen med dette er at de har erfaring med å jobbe med forskjellige typer virksomheter og forstår deres behov bedre. Dette brede perspektivet kan være en stor fordel for å få synlighet på nettet. I og med at søkemotoroptimalisering er en naturlig del av digital markedsføring, vil også dem som jobber med flere klienter kunne se hva som lønner seg for andre og hjelpe deg å gjøre det samme.

3. Hvis du setter ut SEO til et byrå, trenger du ikke bruke tid, krefter og penger på å ansette et internt SEO-team, trening og verktøy. Søkemotoroptimalisering er et veldig ressurskrevende område, og ved å hente inn en SEO ekspert vil du ha full oversikt over kostnadene dine.

4. Det outsourcede SEO-byrået vil ikke bli påvirket av presset fra andre aspekter ved markedsføring av virksomheten din og kan kun konsentrere seg om søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt.

5. Outsourcing av søkemotoroptimalisering SEO betyr raskere utførelse av oppgaver siden du får et team av mennesker som jobber på nettstedet ditt i motsetning til en eller to interne eksperter. I tillegg til at hver enkelt er drillet på det de skal gjøre. Standardiserte måter å jobbe på sparer også mye tid, og resultater i lavere pris per resultat.

Ulemper med å sette ut SEO til et byrå

1. Outsourcing av SEO kan kreve at du noen ganger investerer litt mer penger enn du ville gjort hvis du skulle gjøre SEO på nettstedet ditt i egen regi. Nå er ikke det en ulempe dersom det gir deg bedre resultater i inntekter, og det gjør det ofte. Men velg da et byrå som er fokusert på at du skal få økt omsetning og ikke bare “bedre rangeringer”.

2. Hvis du setter ut søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt til et byrå, vil de trenge å bli kjent med bedriften din og måten du jobber på. Dette tar gjerne litt tid, og krever gode rutiner i denne fasen. Dette vil kunne ta en stund til byrået blir vant til å jobbe med selskapet ditt, men er det gode rutiner og man har gode oppstartsprotokoller på plass så går det ganske raskt.

3. Siden byrået skal håndtere mer enn bare ditt nettsted så kan de ikke bruke 100% av sin tid og fokus på det. Dermed kan det være at byrået “glemmer” å bruke sin tilmåle tid på nettstedet, og dermed at du kan få dårligere resultater enn du ellers ville fått. Derfor er det svært viktig at du velger å samarbeide med et SEO byrå som er opptatt av å måle effekten av jobben de gjør.

4. Noen av SEO-byråene kan bruke billige verktøybaserte eller black hat SEO-teknikker for å få de resultatene de lover sine kunder. Velg derfor et byrå du stoler på at gjør legitim og god optimalisering an nettbutikken eller hjemmesiden din.

Konklusjon

Det handler om hvilke størrelser du har på budsjettet ditt, hvor mye intern tid du kan avsette til å optimalisere ditt nettsted – og også hvilken interesse du har for å lære deg ting selv. Det er veldig tidkrevende å sette seg inn i faget, og ofte også tidkrevende å utføre endringene. 

Hvis du har god tid og lite penger vil jeg anbefale å gjøre jobben selv, men eventuelt leie inn en SEO rådgiver. Har du derimot lite ledig tid og mulighet til å omdisponere budsjettet ditt vil jeg anbefale deg å sette bort det du kan sette bort. Da kan du fokusere på det som er din kjernevirksomhet, og heller tjene inn de pengene du bruker på en ekstern konsulent eller et byrå.

Ønsker du hjelp med SEO?

Går du med et ønske om å sette ut søkemotoroptimaliseringen av din nettbutikk eller hjemmeside til et firma du kan stole på? – Ta kontakt med meg direkte på telefon 90192708 eller preben@responsparter.no.

Vi har hjulpet med søkemotoroptimalisering i Oslo, Kristiansand, Stavanger og en rekke andre steder i Norge. Normalt jobber vi via skjermdeling, videokonferanse, epost og telefon – slik at du kan befinne deg hvor som helst i verden. Vi er godt vant til å jobbe med internasjonale partnere og kunder, og hjelper mange til å rangere høyt i Google ved relevante søk.

I 16 år har jeg hjulpet norske og utenlandske bedrifter med å lykkes i Google. Jeg drives av en intens glede av å hjelpe bedriftseiere i å oppnå gode resultater, og det har også resultert i at jeg i 2020 skrev en ganske stor sider bok for å hjelpe nettbutikk-eiere å lykkes med SEO, samt utviklet et engelsk kurs innen faget.

I tillegg til SEO kan jeg hjelpe deg med å gjøre nettstedet ditt mer selgende, slik at salget også øker. Mitt mål er alltid at du skal få økt omsetning og overskudd etter å ha hyret inn meg til å hjelpe deg.

Mvh Preben Sangvik

Innlegget er første gangen publisert på Responspartner.no som et SEO tips

En SEO rådgiver hjelper deg å få flere kunder fra Google

Det er ett sted din kundegruppe er, og det er i Google. Nær sagt alle går til Google når de har et problem, søker en løsning eller søker et produkt. Det være seg om “kjedsomhet” er problemet, eller om det er et faktisk problem de har.

Forbes slår fast at 93% av all online aktivitet starter i en søkemotor, og av dem er Google den største. Det er der – i Google – at din målgruppe befinner seg. Men det kan være vanskelig å komme opp som et av forslagene i Google når din målgruppe søker etter det du tilbyr dem. For det er mange konkurrenter. Både direkte konkurrenter, bloggere og andre som roper etter oppmerksomhet.

Hva om du kunne få tak i dine kunder der? Hva om din hjemmeside eller nettbutikk hadde blitt “anbefalt av Google”? (For det er det vanlige brukere opplever at Google gjør.)

Ja, da hadde du nok fått flere betalende kunder…

For å lykkes med det trenger du rett kunnskap, nok tid og gjerne en anelse markedsføringsevne. Derfor velger mange firma å leie inn en ekstern SEO rådgiver som kan påskynde prosessen og hjelpe dem til å lykkes.

Uavhengig av om du selger til privatpersoner eller bedrifter så går din målgruppe til Google for å få svar på sine spørsmål. Folk er på forskjellige steder i kjøpsreisen sin. Noen lurer fremdeles på hvilket problem de egentlig har, mens andre vet både hvilket problem de har og hvilke løsning de ser for seg.

I samtlige tilfeller er kunden først i Google, og hvis ditt nettsted ikke er representert i toppen der så mister du mange potensielle kunder…

Søkemotoroptimalisering, eller SEO som det forkortes til, er prosessen som gjøres for å plassere ditt nettsted i toppen av Google på konkrete søkefraser. Dette krever oppdatert kunnskap, erfaring med hva som fungerer godt i ulike markeder, og forståelse av hva som skal til for å åpne folks øyne for et produkt eller tjeneste.

Som i all markedsføring handler det om å tiltrekke seg motiverte kunder. Denne gangen fra Google. For det er slått fast at folk som kommer via organisk søk (ikke-betalt) og inn på ditt nettsted har høyere kjøpsprosent enn andre. Altså er de lettere å selge til. Og det er salg du ønsker deg.

Både små, mellomstore og store bedrifter bør øke sin online synlighet og ha en tilstedeværelse der. Det gjelder både hvis du har planer om å starte en ny virksomhet, eller du ønsker mer vekst for din eksisterende virksomhet.

Fordeler med et trygt SEO byrå

Dessverre utvikler internett seg i en rasende fart, og det som fungerte før for å skaffe seg kunder kan ha motsatt effekt i dag. Derfor trenger du tilgang til en faglig oppdatert SEO rådgiver som kan hjelpe deg steg for steg på veien til suksess. Det er dyrt og ofte unødvendig å ha ansatt en slik person, men det kan være en kjempegod idé å leie inn en konsulent som er spesialisert på søkemotoroptimalisering.

Dessverre har jeg flere ganger opplevd at en “SEO rådgiver” i praksis er en selger. De er kun ute etter sitt eget beste, det vil si å sende faktura og få betalt, og ikke ute etter kundenes eget beste. Vær derfor nøye ved valg av en rådgiver.

Det holder heller ikke bare at rådgiveren kan rangere sider høyt i Google… Vedkommende bør også kunne en god del om digital markedsføring og det å skrive selgende tekster. Mange av de flinkeste SEO rådgiverne kan også en del om webutvikling og bruker mye tid på å holde seg faglig oppdatert. Derfor bør du også sjekke om de er lidenskaplige, og ikke bare gjør det for å gjøre en jobb.

I tillegg til SEO bør et SEO byrå også kunne hjelpe med andre tjenester. Det gjør at det er lettere å få god avkastning på investeringen du gjør i både søkemotoroptimalisering og andre markedsføringsaktiviteter. Blant annet bør de kunne gi råd om bruk av sosiale medier, hvordan du kan få bedre resultater og rett og slett konkrete forslag til endringer på din nettside. Det kan være alt fra hvordan å bruke remarketing på Google Ads og Facebook til å maksiere effekten av søkemotoroptimalisering, til andre ting et markedsføringsbyrå bør kunne.

Ønsker du en innleid SEO ekspert?

Det er veldig bra å kunne gjøre mye med nettstedet sitt selv. Men de aller aller fleste har ikke nok kunnskap om søkemotoroptimalisering til å faktisk gjøre en kjempegod jobb selv. Faktisk er det litt farlig å bare ha litt kunnskap…

SEO-tjenester bringer webtrafikk til nettstedet ditt. Hvis kunnskapen din om SEO-tjenester er utilstrekkelig, er det mye bedre å leie inn en ekstern SEO konsulent som kan gjøre en førsteklasses innsats. I starten koster det mer, men når en virkelig god SEO rådgiver har fått jobbet med nettstedet ditt så vil det begynne å betale seg selv og mer til.

Hva bør du ha på plass for å kunne benytte en SEO ekspert?

Første ting først: Kjenn dine mål.

Vær tydelig på dine mål. SEO dekker et stort område. Ønsker du å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt? Må disse besøkende konverteres til salg?, eller vil du helst ha henvendelser? Hvilke kunder vil du helst ha, og hvilke vil du aller helst ikke ha?

Dette er viktig å vite, og hvis du tar kontakt med meg vil jeg hjelpe deg ved å stille deg noen spørsmål. Svarene på spørsmålene vil hjelpe både deg og meg i å kjenne dine ønsker bedre, og dermed kunne hjelpe deg best mulig.

Hva bør du forvente når du leier inn et SEO-byrå?

Det viktigste er at du forventer deg resultater. Men de kommer (som oftest ikke) den første uken. Først må det gjøres SEO analyse og andre typer undersøkelser, før det lages en tiltaksplan. det er først når den planen settes ut i livet at du vil se resultatene komme.

Du bør også vite at Google hele tiden fornyer seg Det kalles algoritme oppdatering, og de har gjerne 1-2 hver måned. Dette påvirker hvordan ditt og andres nettsteder rangeres, og det kan kreve ekstra tiltak. En god SEO rådgiver plukker opp hva som skjer, og gir deg tilbakemelding fortløpende. Derfor er de fleste engasjement av løpende karakter.

SEO-rådgiveren din bør også hjelpe deg med å bestemme deg for tiltakene/ SEO-aktivitetene for nettstedet ditt. Ofte vil han eller hun også gjennomføre dem for deg.

SEO rådgiver Preben Sangvik

Deler av denne bloggposten har tidligere vært publisert på Responspartner.no som er mitt nettsted.

Gjennom Responspartner AS leverer jeg SEO tjenester nasjonalt og internasjonalt. Har du lyst på en uforpliktende samtale om hvordan jeg kan hjelpe deg å lykkes med synlighet i Google så kontakt meg her: Preben Sangvik