Her forleden la jeg merke til en påstand som jeg egentlig ikke har hørt før, i alle fall ikke fra noen “som har greie på det”. Nemlig at H1 tags ikke lenger har effekt. Stemmer nå dette?
(oppdatert for 2020)
Jeg er lidenskaplig opptatt av søkemotoroptimalisering ( SEO = Search Engine Optimalisation ) – og begynte min karriere som nettbutikkeier. Salget økte vesenlig når jeg fikk butikken opp på 1. plass i Google. Ønsker du hjelp med SEO for nettbutikk så ta kontakt for et tilbud.
Nå hjelper jeg bedrifter med å lykkes på nett, og søkemotoroptimalisering er en viktig del av dette.
Alle ganger jeg HAR testet, har det vært tydelig at H1 tag har hatt mye å si på rankingen. (Spesielt i Google) Men som med alt annet man gjør av endringer og tester på en hjemmeside er det vanskelig å vite eksakt hva som gir hvilken effekt.
Så her for et par dager siden leste jeg en påstand om at H1 tagger ikke lenger har effekt, på lik linje som “keywords tags” og liknende.
Sistnevnte har jeg knapt noen gang målt effekt av (Description tag kan bety noe), men bruk av overskrifts-tagger (H1, H2 osv) har alltid betydd noe. Det har Brad Fallon og andre SEO guruer vært tydelig på. Så der er vi enige.
Eller har vært enige. – Jeg har ennå ikke fått testet dette selv.
Notat: Dette var en artikkel skrevet tilbake i 2009, og nå er det 2020. Det er altså 11 år siden jeg hørte denne påstanden om at H1 tagger ikke har betydning for rangering første gangen, og nå kom påstanden opp igjen rundt nyttårskiftet i år. Da som nå jobber jeg som SEO konsulent, og hjelper norske og utenlandske bedrifter å lykkes med sin hjemmeside-satsning. Fremdeles sier testene mine at H1 har livets rett. Ja, Google prioriterer fremdeles H1 fremfor H2 og H3 etc. Så ikke slutt med å bruke H1.
Når du velger noen til å hjelpe deg med digital markedsføring og optimalisering av ditt nettsted for bedre synlighet, så velg noen som tester ting selv og ikke bare folk som lytter på hva andre sier. Ja, det er smart å lytte på andre, ofte, men ikke alltid…
Hva tenker / vet du om dette? – Logg deg inn og skriv i kommentarfeltet.