Drevet av FlexWeb AS

(+47) 45059000

Økt konvertering på agendaen

Konvertering er veldig viktig - og det oppdager flere og flere

Endelig ser det ut som at flere og flere annonsører våkner opp og stiller større krav til resultater / konvertering i forbindelse med sine markedsføringsaktiviteter.




Selgere av kataloger og PPC-tilbydere (pay-per.click) fokuserer gjerne på antall visninger og klikk. Når kunden spør om ROI (Return On Investment) svarer mange aktører at det er jo opp til annonsørens nettsider.

Dette er jo delvis sant, tilbyderen burde være flinkere til å hjelpe kundene med å lage bedre og mer relevante annonser som faktisk peker til en relevant landingsside.

Mange vil jo stille seg om dette er aktørens ansvar, men jeg mener at det er dumt å la være. En annonsør som ikke tjener penger på en annonsekanal, vil jo før eller senere måtte stanse annonseringen i denne kanalen.

Hvis 100 personer klikker seg inn på din nettside via en annonse og 10 stk tar kontakt med deg, da har du en konverteringsrate på 10 %.

Dersom annonsøren stiller krav om konvertering, vil det igjen stille krav til økt fokus på nettsidens utforming og budskap. Det vil også sette økt fokus på annonsens budskap og dermed skape ”win-win” for alle parter. Dette fordi en vellykket annonsering vil skape et mer langvarig kundeforhold, økt annonsebudsjett og begge parter tjener mer penger.

Annonsetilbyderen har selvsagt ikke denne ansvarsrollen alene, men disse aktørene kunne tjent mer på å bistå kundene med markedskonsulenter som forstår seg på salg og konvertering via internett.

Under lanseringen av MyAd var det mange som spurte om måleinstrumenter for å spore konverteringsraten. Dette var ikke på plass og det mener jeg er for dårlig. MyAd nevnte forsiktig at det ikke er annonsekanalenes ansvar på hvordan nettsidene er laget.

En slik holdning er skremmende blant nyskapende nettsatsninger, kan denne holdningen ha røtter fra den tradisjonelle markedsføringsverden fra det urgamle mediehus?

Uansett gledet jeg meg over at spørsmålene og forventning til målbar konvertering kommer sterkere og sterkere på ulike konferanser som handler om markedsføring. Det er på tide å stille krav til hva man får igjen for annonsebudsjettet og det ser ut som at flere og flere annonsører gjør nettopp dette.

Har din bedrift satt økt konvertering på agendaen og hvordan kan du i så fall øke konverteringen?

 

 

Enhanced by true google 404 wordpress plugin
Hopp til verktøylinje