Drevet av FlexWeb AS

(+47) 45059000

Nye web-strategier det siste året

Har du fått med deg alle disse tipsene og strategiene for økt nettsalg som ble populære det siste året?

Tekst: Reimar Vetne

Sommeren er her og nok en arbeidssesong er over. På tide å sjekke status og se hva som skjedde de siste 12 mnd. Her er tipsene og strategiene som tok av internasjonalt.

Tvungen epost-påmelding

Engelske navn på konseptet: "name squeeze", "forced opt in", "flycatzer".

Epost-oppfølging er en av de mest effektive måtene å kostnadsfritt over tid forvandle kalde prospekter til kjøpsklare kunder. Men hvordan får du nettsted-besøkerne dine til å legge igjen navn og epostadresse så du kan følge dem opp? Trenden de siste årene har gått mot stadig lavere opt-inn (påmeldings) prosenter på de fleste nettsteder. Folk blir mer og mer kritiske til å legge igjen sin epostadresse på nettsteder de besøker.

En dristig og effektiv måte å få opp påmeldingsprosenten på, er å gjøre epostpåmelding obligatorisk for alle leserne! Altså gjøre forsiden til et kort "salgsbrev" og legge resten av innhold/artikler/salgsbrev på baksiden av epost-påmeldingen. Fortell om fordelene av å besøke dette nettstedet, og krev så navn og epostadresse før leseren slipper videre inn.

Ulemper: det store flertallet vil stoppe på utsida og ikke registrere seg. Fordeler: de som virkelig er interessert i det du har å tilby vil gi deg epostadressen sin og komme inn, og nå har du fått epostadressen og kan følge dem opp ordentlig.

Med andre ord er tankegangen at det stort sett er de som aldri ville blitt betalende kunder i alle fall som forlater deg på utsida på grunn av tvungen epostpåmelding.

Eksempel: Arman Morin har i et par år konsekvent brukt tvunget epostpåmelding før han lar deg lese salgsbrevet for internett-konferansene sine – www.bigseminar.com

Personaliserte salgsbrev

Under dot-com bølgen på slutten av 90-tallet handlet "personalisering" om dyre kunstig-intelligens systemer som i real time skulle observere brukerne på nettstedet ditt og tilpasse websidene fortløpende. Men dette var rådyrt, teknisk komplisert og fungerte sjelden i praksis (økte ikke salgskonverteringsraten vesentlig).

Det siste året har fattigmanns personalisering økt en del. Konseptet her bygger på "tvungen epost-påmelding" som nevnt ovenfor, og benytter så leserens fornavn her og der i salgsteksten etter epost-påmeldingen (man forlanger epostadresse og fornavn før leseren slipper inn på nettstedet/salgsteksten).

En noe mer avansert variant – men fortsatt relativt enkelt for alle som kan litt PHP – er å be leseren svare på et eller to spørsmål om seg selv (ferdige valgmuligheter) sammen med feltet for fornavn og epost-adresse. Dermed slipper leseren inn på et av f.eks. 4 ulike salgsbrev ferdigskrevet for akkurat de svarene leseren gav. Teknisk enkelt (gratis hvis du kan litt PHP), men gir leseren en mye mer relevant salgstekst og bestillingene øker markant.

Eksempel: Gateway Magic selger en løsning for dette (men din webdesigner bør klare dette enkelt selv), så konseptet i praksis på www.gatewaymagic.com. Legg merke til hvordan salgsteksten på side to både inneholder fornavnet ditt, og hvordan det endres avhengig av hvilket svar du gav på forsiden.

AdSense inntekter

I arbeidsåret som ligger bak oss bør kanskje Google AdSense få førsteplass for kraftig vekst blant småbedriftseiere og gründere på web. AdSense er Googles tjeneste for å selge annonseplass på nettstedet ditt, og gi deg penger for trafikken du har (dvs. klikkene du gir fra deg).

Google har gjennom sine rubrikkannonser på søkemotoren sin (Google AdWords annonser) bygget opp en enorm kundedatabase over annonsører som har penger å bruke på å skaffe seg besøkende. Nå utnytter de dette ved å selge annonseplass for deg på ditt nettsted.

Du registrerer deg med en Google AdSense konto, forteller Google hvordan du vil at annonsene fra Google skal se ut (format, farger etc), og får så en html-kode fra Google som du klipper og limer inn på websidene dine. Deretter skjer alt helautomatisk fra Google sin side. Google viser annonser på dine sider som (fortrinnsvis) er relevant for ditt innhold, og når dine lesere klikker på annonsene, får du betalt pr. klikk.

Dette har virkelig tatt av det siste året, fordi små nettstedseiere nå slipper å bruke tid på å selge annonseplass på nettstedet sitt selv. De legger ut en kode en gang for alle, og så kommer inntektene månedlig inn på bankkonto fra Google.

Noen bruker Google AdSense som eneste inntektskilde på nettstedet sitt, noen bruker det til å spe på inntektene av produktsalg de har.

En interessant gratis video om AdSense nettopp laget av John Reese ligger på http://files1.reesereport.com/vrevideo.html

Ønsker du å komme i gang med Google AdSense, så registrer deg ved å klikke her (ja, dette er en Google AdSense annonse som Estrategi får betalt for hvis du klikker på…):

 

Tidsbegrensede produkttilbud

Det har alltid vært viktig å kunne god tekstforfatting og salgspsykologi for å selge online. De siste 12 måneder syns jeg svært mange internasjonale nettsteder har fått opp øynene for det psykologiske trikset med å gjøre produktsalg begrenset. Når en vare kun er tilgjengelig en kort periode, eller i et begrenset antall, så tvinger det flere lesere til å ta stilling til kjøpet der og da i stedet for å utsette det, og salget går opp.

"OTO" er blitt et eget begrep i visse miljøer, popularisert av Mike Filsaime (står for "One Time Offer" – å gi et ekstremt tidsbegrenset tilbud som kun er tilgjengelig for leseren der og da; når man forlater sida man er på, så er tilbudet borte).

Jeff Walker underviste webbransjen i vinter om kunsten å iscenesette en prelanseringskampanje som får opp forventningen blant prospekter i forkant av en produktlansering, og øker salget veldig når produktet først lanseres.

(Få en gratis oppsummering av Walkers konsept i lydfil nr. #3 på www.estrategi.net medlemssidene.)

– Reimar

Enhanced by true google 404 wordpress plugin
Hopp til verktøylinje