Når kommer elev-magasinene?
En del skoler lar elever starte opp og drive såkalte elevbedrifter eller ungdomsbedrifter – midlertidige foretak hvor man lærer om forretningsdrift. De fleste selger boller og brus. Hva med nettmagasiner? |
Tekst: Reimar Vetne I løpet av tiden bedriftene lever, får ungdommene nyttig lærdom som "daglig leder", "salgssjef", "produktsjef" osv. Noen går med overskudd. Noen går med dundrende underskudd. Men erfaringene er nyttig ballast på veien videre. Vi foreslår at skolene tar initiativ til at flere av ungdommene kan starte opp nettmagasiner, og gjøre seg nyttig erfaring innen webdesign, skrive og redigere stoff for internett og annonsesalg. Magasinene kan fokusere på temaer ungdommene er opptatt av (fra hester til sport til ulike hobbier), lokalsamfunnet (lage en portal for byen eller tettstedet sitt) e.l. Og når skoleprosjektet er over, kan ungdommene i de tilfeller hvor tjenesten har vært en suksess, fortsette å drifte magasinet – eller selge det til kommunen, en lokalavis eller annen privat bedrift. Ideen er gitt.
|