Mulig tjeneste for mediebyråene
Ingen vet mer om å velge målgrupper, planlegge annonsekampanjer og forhandle med medier enn mediebyråene. Men nå har de hengt lenge etter hva internett angår.
Tekst: Reimar Vetne Mediebyråene er ikke blant markedsføringsbransjens raskeste. Det tok lang tid før de begynte å anbefale sine kunder (annonsørene) å annonsore på internett. Når de først innså at nettet kunne være et godt medium, tok det tid før de skaffet seg kompetanse på feltet. Men ennå er det et stykke på vei. På internett er nemlig ikke rene annonser den eneste muligheten for å markedsføre seg. Distribusjon er også et meget viktig virkemiddel å jobbe med. Distribusjon Distribusjon vil si at en programvareleverandør får spredt en demoversjon eller shareware versjon av sin nyeste programvare på CD-ROMer tapet til bladet Narvesen selger, gjort tilgjengelig på godt brukte last-ned-programvare nettsteder eller portaler, laget en co-branded versjon sammen med en ISP og sendt ut på deres installasjons-CD, installert ferdig på nye PCer solgt fra en PC-produsent, osv. For en innholdsleverandør, f.eks. et nettmagasin, vil distribusjon si at noen eller alle av ens artikler gjøres tilgjengelig på portaler o.a. med overskrift og evt. ingress, med link til nettmagasinet for å lese resten av artikkelen. Å få til distribusjon i ulike former krever tid. Og ikke minst kompetanse om ønskede målgrupper, kunne sammenligne de eventuelle kostnadene ved distribusjon (ofte må man betale for det) i forhold til annonsering, og hvordan man forhandler fram gode avtaler. Hvis mediebyråene hadde satset på å hjelpe sine kunder med dette, ville mange hjerter smeltes. Ingen er bedre rustet til å bygge opp slik kompetanse enn dem.
|