Hvorfor innhold er så viktig på internett – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvorfor innhold er så viktig på internett

Eller hvorfor WAP ikke ble noen suksess.

Tekst: Knut Braa

Før jeg svarer på mitt eget spørsmål vil jeg avlive noen myter.

Myte 1: Internett er en boble som nå er i ferd med å sprekke.

En slik påstand faller på sin egen urimelighet. Det som skjer i dagens fallende aksjemarkeder og i rekken av såkalte dot.com konkurser er en helt normal og sunn reaksjon på den enorme hypen som har pågått i flere år. Nå konsoliderer markedet seg. I en slik "shakeout" forsvinner de som ikke har livets rett og en sunn vekst kommer til de bedrifter som lever resultater.

Myte 2: I fremtiden vil all handel foregår over internett.

Feil. Som jeg alltid har ment og for så vidt uttalt – internett er kun enda en kanal å distribuere sitt budskap ut på. Men det er en glimrende måte å få det distribuert på. Brukt riktig og sammen med komplementære budskapsbærere er det faktisk genialt og unikt.

Aviser har forstått dette mer og mer. Fra å ha holdningen at dette var en potensiell og farlig konkurrent, har redaktører og aviseiere over hele verden trykket internett til sitt bryst. Stadig mer penger satses på å gjøre internett til en komplementær budskapsbærer for papiraviser.

Etter min mening – en klok avgjørelse.

Så over til min heading

Internett har alltid vært en IT-greie. Og dermed har i stor grad IT-selskaper med sin filosofi, sine selgere, konsept, buzz-ord og rådgivere lagt premissene for utviklingen av internett. Bra på mange måter fordi IT bransjen har hatt ressursene og midlene, men det har ført til noen klare mangler.

For eksempel: hvorfor surfer folk på Internett? Det er ikke fordi de tekniske løsningene er så fantastiske, ei heller fordi sidene lastes kjapt eller at det er mulig å handle der, etc. Det er ganske enkelt fordi folk finner innhold der ute. De leter etter informasjon. De finner bilder, tekst, produkter, ideer. Ting å le av, gråte over, bli inspirert av. Alle de 1000 ting som gjør at du og jeg og millioner andre hver dag, hver time, hvert sekund sitter og surfer.

Det har med andre ord ikke med teknikk og IT å gjøre, men om innhold. Tekniske løsninger er viktige fordi det bringer innholdet frem til oss, men det er også alt.

WAP vil aldri bli annet enn et nisjeverktøy for de som trådløst vil logge timer, stenge eller sette i gang ting og andre duppedingser ved hjelp av mobilen. At man skal surfe på mobilen vil aldri bli noe suksess – ganske enkelt fordi det er vanskelig å presentere innhold som folk vil forholde seg til på en 4×4 cm stor flate!

Min spådom er følgende

Vi vil oppleve en standardisering når det gjelder tekniske løsninger på internett. Avarter vil selvsagt forekomme- det er gjennom forskning og utvikling at vi får bedre produkter, men altså – en standardisering.

Innhold derimot vil bli stadig viktigere og omfattende i sin utbredelse. Bilder, video, lyd, tekster, illustrasjoner vil betyr mer og mer for det enkelte websteds suksess. Vi vil se innholdsleverandører som vokser seg store ved å kapre markedsandeler fra reklamebyrå og andre tradisjonelle leverandører. Jeg tror at egne "content deliverers" vil spesialisere seg innenfor sine segmenter.

Til slutt et eksempel på standardisering og viktigheten av innhold: Se på de 100 største avisene i verden og legg merke til hvordan de har løst sitt oppsett og sin lay-out. Headinger, spalter og inndeling for øvrig har nærmest vært urørt i over 100 år! Med andre ord en klassisk standardisering. Det som skiller er innholdet.

Og det er innhold som skiller en god avis fra en dårlig avis. Ofte er det innhold som avgjør suksess fra fiasko – og slik vil det også være på internett i årene som kommer.

Knut Braa er seniorrådgiver i Merkantildata, og tidligere gründer og daglig leder i Painthouse inntil dette ble kjøpt opp av Merkantildata.

admin