Hvordan skaffe bra innhold på dine sider
Content is king, heter det på utenlandsk. Bra innhold er avgjørende for at dine besøkende kommer tilbake. Men hvordan skaffer man det? |
Tekst: Reimar Vetne Her er fire forslag til hvordan du kan skaffe stoff til ditt nettsted. Ansatte-eksperter Noen firmaer har som policy at de ikke vil dele av sin kunnskap med omverdenen. Det blir det selvfølgelig ikke mye innhold av på nettsidene. Hvis du kan la noen dyktige ansatte som kan sine saker skrive noen matnyttige artikler regelmessig rundt faget eller området dere driver med, så vil kundene dine komme tilbake til nettstedet igjen og igjen. Hvis dere driver et slakteri, kan du få noen til å skrive gode oppskrifter. Hvis du driver et reklamebyrå, kan du få noen til å skrive om hvordan man utformer gode kampanjestrategier, annonsetekster og utforminger. Hvis du driver et rørleggerfirma, kan du gi tips for gjør-det-selv-menneskene. Ja, du lærer opp leserne til å bli litt mindre avhengige av ditt firmas produkter, men med mindre du mangler konkurranse i markedet er det like mye dine konkurrenters kunder du lærer opp. Og dere får et navn i bransjen som gjør at folk kommer til dere når det er bruk for ekstra innsats eller kompetanse likevel. Den som gir (råd) skal få (oppdrag). Kunde-oppdrag Fortell historien rundt et oppdrag eller leveranse for en kunde, og hvor godt fornøyd kunden ble, hva dere leverte og hvordan og hvordan kunden har tjent på leveransen. Ta med navnene på dine helter (ansatte) som reddet dagen. Oppgi for all del navn og epostadresse til kunden, slik at leserne kan ta kontakt og få historien verifisert hvis de ønsker. Ja, kunden må gi sitt samtykke, men de fleste vil oppleve dette som positivt (god PR). Gjesteskribenter Inviter en eller flere eksperter i bransjen din til å skrive sporadisk eller regelmessig for nettstedet deres, f.eks. i form av en "Spørsmål-svar" spalte, en "Ekspertråd" spalte eller lignende. Mange eksperter liker å få sitt navn og bilde publisert, og vil gladelig gjøre en innsats for dere. Sørg for å legge ut ekspertens epost-adresse, slik at denne kan få oppleve gleden ved å få en del "fan-mail" og tilbakemeldinger. Lokal nyhetsvri på nasjonale nyheter Nyheter er alltid kjekt å ha med. Prøv f.eks. å lage en lokal vri på det som skjer, gjerne noe som involverer ditt selskap eller dine ansatte. Hvis du selger vannpumper, kan du i disse dager skrive om at det er akkurat dine pumper som blir brukt på X sted (Nationaltheatret T-bane stasjon i Oslo?) til å holde vannet unna. Hvis du selger og oppfører hyttebygg, kan du ta en nasjonal statistikk undersøkelse som du måtte lese om (X antall nordmenn har hytter og bruker X antall døgn på hytta) til å skrive om hvor mange hytter det er i kommunen eller distriktet hvor din bedrift holder til, og hvor mange av disse hyttene dere har oppført.
|