Hvordan be pent om en link – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan be pent om en link

Jo flere linker til ditt nettsted som fins rundt omkring, jo mer trafikk kan du få. Registrering i søkemotorer er det første du gjør. Deretter må du be pent og effektivt om linker på relevante nettsteder.

Tekst: Reimar Vetne

Eric Ward heter en person som kan mye om hvordan man skaffer masse linker til sitt nettsted, og dermed økt trafikk. Ward har bl.a. hatt ansvaret for linke-arbeidet til Amazon.com, wine.com/virtual vineyards, Onsale.com, the Link Exchange, Microsoft, Rodney Dangerfield, Kellogg’s, the AMA, the BBC, og The Weather Channel.

Ward skrev en periode en spalte om "link-arbeid" på nettmagasinet ClickZ som er vel verd å få med seg. Blant annet skrev han om hva den første eposten bør inneholde når man tar kontakt med et nettsted som man syns bør linke til ens eget nettsted. Les hele artikkelen her.

Det viktige i følge Ward er at du

  • ta deg tid til å bli kjent med nettstedet du vil kontakte
  • nevn nettstedet og innehaveren/redaktøren/webmasteren ved navn i eposten (slik at mottaker vet at dette er en personlig epost og ikke en masseutsendelse/spam)
  • forklar i korte trekk hva ditt nettsted handler om
  • argumenter for hvorfor mottakeren bør linke til ditt nettsted, og hvor på hans site linken til deg bør ligge (legg ved URL til den spesifikke siden på hans nettsted).
  • legg ved ditt tlf-nummer, slik at mottakeren forstår at du er seriøs og ikke bare en spammer som sender ut forespørsler i vilden sky

Vi får selv forespøsler regelmessig til Estrategi om å linke til ulike nettsteder, eller legge ut/distribuere innhold på våre sider. Når jeg så sender en epost tilbake med oppfordring til vedkommende om å argumentere for hvorfor denne linken/innholdet vil passe bra inn på Estrategi og for våre lesere, så hører jeg ofte ikke mer fra vedkommende…

admin