Hvor ble det av testemonials/ kundeuttalelsene? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvor ble det av testemonials/ kundeuttalelsene?

I annonser og brosjyrer har man i årevis brukt testimonier – positive uttalelser fra kunder eller eksperter. Men i nettbutikkene er de nesten fraværende.

Tekst: Reimar Vetne

Tillit er en av de viktigste ingredienser i all handel, og samtidig vanskeligere å oppnå på nettet enn noe annet sted siden internett er et digitalt upersonlig medium.

Desto viktigere å bruke alle de metoder man har for å berolige og overbevise kunden, og gi denne en trygghet. Testimonier eller personlige uttalelser er et mye brukt verktøy for dette i offline-verdenen. Uansett hvor mye positivt du har å si om dine produkter, regner kunden med at du overdriver litt eller tar ditt budskap med en klype salt. Uttalelser fra tredjepart er straks mer troverdig.

Grovt sett har vi tre typer testimonier:

  • Uttalelser fra tilfredse kunder
    Dette er den vanligste typen. Det er lett for kunden å kjenne seg igjen, spesielt hvis det kommer fra en person med omtrent samme demografiske karakteristikk som kundemålgruppen
  • Uttalelser fra eksperter og faglige instanser
    Folk tror på eksperter, og oppfatter dem som objektive og redelige
  • Uttalelser fra kjendiser
    Skuespillere og andre kjente personer blir ofte brukt i reklameøyemed – i de fleste andre medier enn internett. Folk vet derimot at kjente folk får betalt for å stille opp med en uttalelse, så de to ovenfornevnte typer uttalelse er å foretrekke

Hvordan skaffe uttalelser

En måte å skaffe testimonier på er å lage en avstemings-funksjon nederst på alle produktsider i nettbutikken din, hvor kundene kan krysse av for hvor bra de liker produktet de kjøpte. Og legg til et skjema hvor de kan skrive inn med ord hvordan de likte det.

De modigste – og smarteste – publiserer automatisk all kundefeedback som kommer på denne måten. Dermed kan potensielle kunder lese alle kommentarene om de ulike produktene, og således føle seg mer sikker på om dette er et godt kjøp eller ikke.

Hva hvis alle slakter et produkt? Da sørger du selvfølgelig for å droppe produktet fra sortimentet raskest mulig. Du har fått feedback som gjør at du kan legge mest energi ned i de gode produktene som selger, og raskt kutte ut de som markedet ikke liker. Effektiv og rimelig markedsundersøkelse!

admin