Hvem er kundene til et nettmagasin? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvem er kundene til et nettmagasin?

Leserne eller annonsørene? Svaret er naturligvis: begge. Men altfor mange innholdsleverandører fokuserer ensidig på leserne.

Tekst: Reimar Vetne

Uten lesere får man ingen annonsører. Og uten annonsører får man på sikt (etter at eventuell startkapital er oppbrukt) ingen tjeneste og ingen lesere. Utgivere av nettmagasiner må fokusere på begge sine kundegrupper. For mange nettmagasiner ser ut til å gjøre for lite for sine annonsører. Her er noen tips for å gjøre nettstedet ditt mer attraktivt for disse.

Gi annonsene passe synlighet
Dette er en kunst webdesigneren din må beherske. Sidene må være harmoniske og velstrukturerte, hjelpe leserne til å få et overblikk og innby til å leses i detalj. For mange nettmagasiner har et så rotete uttrykk at leserne skremmes bort. Man klarer ikke å orientere seg, eller lese lengre artikler. Oppi dette skal du rydde plass til en del annonser med det vi kan kalle "passe synlighet". Ikke så prangende plassert at sidene blir uharmoniske. Men såpass tydelige at leserne lett legger merke til og får oppfanget budskapet fra annonsene. Om annonsørene merker at de får mindre respons enn normalt på ditt nettsted, vil du måtte ta til takke med lavere priser på annonsene.

Tenk målgrupper på nettstedet
Det er mye lettere å få annonsører, og gode priser for annonseplassene, hvis du kan kategorisere leserne dine og la annonsørene treffe spesielle grupper. Dette kan enten gjøres gjennom at selve nettstedet er fokusert på et tema eller en målgruppe, eller at du lar en generell site (f.eks. søkemotor eller forbrukerportal) deles opp i seksjoner hvor annonsørene kan treffe ulike grupper på de ulike seksjonene.

Tenk målgrupper når du genererer trafikk
Alle lesere er ikke like mye verdt for dine annonsører. En leser utenfor annonsørens målgruppe kan være lite eller endog intet verdt. Tenk på dette når du gjør ulike tiltak for å generere trafikk til nettstedet ditt – slik som pressemeldinger, distribusjon (hvilke portaler som skal få linke til dine artikler) og markedsføring. Hvis du planlegger en annonsekampanje for å få opp antall lesere, så ikke bare regn på hvor mange nye lesere du får for pengene i ulike medier, men hva slags lesere det er (om de er i målgruppen for nettstedet ditt og for dine annonsører). Eksempel: selv om f.eks. SOL (online annonsering) eller VG (print annonsering) kan skaffe deg brukere litt rimeligere enn gjennom nisjemedier, så kan sistnevnte på sikt være det mest lønnsomme for deg når du skal ut og selge annonseplass på ditt nettsted.

admin