Har du tatt i bruk RSS? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Har du tatt i bruk RSS?

Mange nettsteder har opplevd kraftig økning i trafikken etter at de begynte å publisere stoff med RSS.

Du har sikkert hørt om RSS – Really Simple Syndication? RSS er et format eller en teknologi for å sende ut oppsummering av nye artikler til leserne på. Du har kanskje sett disse knappene på en del nettsteder (i rammen over her)?

Du finner det bl.a. til venstre på sida her, og etter hvert de fleste nettsteder som ønsker å suge til seg så mange besøkende som mulig.

Leserne installerer en Nyhetsleser/RSS-leser program for å lese disse oppsummeringene (f.eks. programmet FeedDemon), de klikker på en slik knapp når de finner et nettsted de liker, og dermed vil de framover motta en kort oppsummering av alle nye artikler fra det nettstedet.

Siden useriøs epost (spam) er ved å ta knekken på mange epostkasser, velger mange brukere å motta oppdatering om nye artikler fra forskjellige nettsteder i en RSS-leser i stedet for som epost-nyhetsbrev.

Hva betyr dette for deg som emarkedsfører? Siden RSS-abonnenter ofte tilhører de mer teknologi-kompetente og kjøpesterke segmentene av befolkningen, forteller mange at de har økt både trafikk og salg fra sine nettsteder kraftig etter at de begynte å tilby artikler i RSS-format i tillegg til via epost-nyhetsbrev.

Hvis du bruker en publiseringsløsning eller en blog (slik som eZ publish eller WordPress), ligger det en RSS funksjon innebygd. En god grunn til å komme i gang med en dynamisk løsning.

Hvis du lager alle dine websider som statiske html-filer, kan du også ta i bruk RSS ved å oppdatere en enkel statisk RSS-fil. En RSS-oppsummering skal bestå av en title på 5-10 ord, en description på 2-3 setninger som oppsummerer artikkelen, og en link som peker til websiden hvor selve artikkelen kan leses. Fremgangsmåten for å lage rss-filen hvis du ellers bruker statiske htmlsider finner du her.

Lyst til å vite hvor mange som faktisk leser dine artikler via RSS? Siden RSS er så nytt, er det ikke like mange statistikk-løsninger på plass som for html websider. Den eneste RSS-statistikkløsningen er Feedburner.

 

For de avanserte: Bruk andres RSS-feed
Ikke bare kan du bruke RSS-teknologien til å sende dine lesere en oppsummering av dine siste artikler via en såkalt RSS-feed.

Du kan også lage et par websider på ditt nettsted som alltid er oppdaterte med de siste overskrifter og oppsummeringer av andre nettsteders nye artikler.

Du får altså din egen lille nyhetsside med hva som sies og skrives innen ditt tema rundt omkring på andre nettsteder.

Det blir stadig flere norske nettsteder som utgir en RSS-feed med sine siste artikler, og på engelsk fins det enorme mengder (se listen over kataloger lenger ned).

Alt du trenger er et lite script som tar RSS-feeden fra en eller flere andre nettsteder, velger ut aktuelle saker (du kan sette hvilke ord som må være med i overskriften eller oppsummeringen), og så lager scriptet den dynamiske websida for deg som alltid er fersk og oppdatert. Helt uten at du foretar deg noe som helst!

Slike script finner du gratis på mange script-biblioteker. Selv har jeg kjøpt PHP-scriptet RSS Equalizer for kr. 600,- ($97), og det fungerer kjempefint (se min side under utvikling http://www.php-daily.com/daily.php).

Scriptet bør være såkalt serverside basert, slik som PHP eller ASP, og ikke nettleserbasert, slik som javascript. Med PHP eller ASP blir det automatiske stoffet lagt inn i selve html-koden, og dermed kan søkemotorene lese denne sida også. Og de elsker sider som er hyppig oppdaterte, og dermed kan du komme enda høyere opp i søkeresultatene.

Hvor du kan registrere din RSS-feed, eller hente andres RSS-feed til din egen webside

http://www.daypop.com
http://www.feedster.com
http://www.newsisfree.com
http://www.moreover.com
http://www.masternewmedia.org/rss/top55
http://www.syndic8.com
http://www.technorati.com

 

admin