Gratis trafikk: Hvordan optimalisere tittel feltet?
Tidligere har jeg nevnt at søkemotor optimalisering kan gi deg flere gratis besøkende, og har nevnt at sidetitler er en av de enkleste faktorene å påvirke. Men hvordan kan man optimalisere <title>?
<title> er en faktor ut av mange faktorer som påvirker plasseringen av din nettside i søkemotorene, og det er summen av hver enkelt søkemotor optimalisert faktor som gir "svaret". Når det er sagt vil jeg også minne på hva jeg tidligere har sagt: {josquote}<title> er en av de letteste faktorene å endre kjapt – og å måle endringsresultatet for{/josquote}.
Hva bør stå i <title>?
Svar nummer 1: Den søkefrasen som du ønsker å "score" best på i Google og de andre søkemotorene. Svar nummer 2: Den neste søkefrasen du ønsker å "score" best på i Google med videre.
Dermed blir spørsmålet hvilke søkeord du skal bruke. Når du driver med å maksimere gratis trafikk (og dermed søkemotor optimalisering) bør du finne ut hvilke ord og uttrykk din hovedkundegruppe faktisk bruker når de søker. – Hva er det de søker etter? – Jo, svaret på spørsmålene sine…
Det kan være "oppskrift på eplekake", "billig Apple iMac", "rimelig flatskjerm" eller hva enn de søker etter.
(Det aller beste er jo om du vet hvilke søkeord dine tidligere kunder faktisk brukte for å finne ditt nettsted, noe du vil kunne få svar på ved hjelp av gode statistikkprogrammer. )
Når du har funnet dine viktigste søkefraser og -ord, bør du aktivt bruke dem i <title>. Ofte vil regelen "jo tidligere, jo bedre" fungere bra. Noen velger å kun skrive søkefrasen i <title>, men ofte vil det være hensiktsmessig å bruke flere ord – så ikke søkemotorene dumper nettsiden på grunn av "over optimering".
Hvis din hovedsøkefrase er "billig Apple iMac" og ditt nettsted er "www.rimelig-mac-for-alle.com", da kan du eksempelvis skrive <title>Billig Apple iMac hos Rimelig-Mac-For-Alle.com</title>. Grunnen er at du da har sagt tidligst at siden handler om "billig Apple iMac". Videre bruker du da ordet "Mac" senere i <title> – som igjen har høy relevans i forhold til ordet "Apple" og "iMac". – Dette vil kunne gi deg høy "score" på søkefrasen.
Hva med flere søkefraser?
Spesielt på hovedsiden kan det være ønskelig å ha mange søkefraser i <title>. {josquote}Kortfortalt har jeg prøvd litt forskjellig, og ble anbefalt av Brad Fallon å bruke tegnet | som skilletegn mellom søkefrasene{/josquote}.
Jeg ser en del som bruker vanlig bindestrek, og noen som ikke bruker noe i det hele tatt. Hvor godt dette fungerer i forhold til andre skilletegn er vanskelig å si sikkert, men det kan se ut til at tegnet | fungerer best. Dermed er anbefalte måte å gjøre dette på å skrive:
<title> Søkefrase 1 her | Søkefrase 2 her | Navn på butikk her? </title>
Spesielt med dynamiske nettsider
Mange dynamiske (innhold i database) løsninger er laget slik at de først henter butikkens navn, og deretter sidens overskrift eller produktets navn. Mange ganger vil det være hensiktsmessig å snu på dette, og dermed først kalle opp overskriften eller produktets navn, og deretter butikkens navn.
Ofte finnes det kode ferdigskrevet i php som bare må "snues på".
<title> {phpkodebutikknavn} {phpkodeprodukt} </title> kan endres til slik:
<title> {phpkodeprodukt} {phpkodebutikknavn} </title>
Prøv og se selv
Selv med omfattende prøving kan det være vanskelig å anslå med sikkerhet hvor sterkt en endring påvirker i positiv eller negativ retning. Du bør derfor ta disse rådene som veiledende, men ikke nødvendigvis som en facit. Selv jobber jeg hovedsakelig etter disse retningslinjene, og sier meg fornøyd med hva som er oppnådd hittil.
Har du spørsmål, en erfaring eller en annen kommentar vil vi gjerne få den/ dem under her.